Twintig uitvaartverzorgers die als franchisenemer onder de naam Yarden werken, spannen een rechtszaak aan tegen de uitvaartorganisatie. Yarden, dat overgenomen wordt door branchegenoot Dela, wil stoppen met franchisevestigingen, maar volgens de ondernemers mag dat helemaal niet. Dat blijkt uit een dagvaarding die de franchisenemers eind juni hebben verstuurd. De twintig zijn goed voor ongeveer een tiende van de uitvaarten die Yarden in totaal uitvoert, meldt het Financiële Dagblad.
De franchisenemers kregen in februari te horen dat Yarden met het franchisemodel wil stoppen. ‘Dat kwam als een donderslag bij heldere hemel’, zegt John Heskes, franchisenemer in het Zuid-Hollandse Monster.Yarden werkt sinds 2008 met een franchiseformule, en nam tot in 2018, toen Yarden in grote financiële nood kwam, nieuwe franchisenemers aan. In totaal heeft het bedrijf nu overeenkomsten met 21 ondernemers.
Zij kregen tot voor kort bij goed presteren elke vijf jaar een contractverlenging. In 2020 deed Yarden dat niet, volgens de dagvaarding omdat het bedrijf onderhandelingen voerde over een overname door Dela. Volgens Yarden mocht het tijdens het overnameproces geen langdurige verplichtingen aangaan. De drie franchisenemers waarvan het contract in 2021 zou aflopen, kregen een verlenging met één jaar, met de toezegging dat er na de voltooiing van de overname een verlenging van vier jaar zou volgen.
Plotse mededeling
De mededeling dat Yarden ermee zou stoppen kwam heel plots, vertelt Heskes, die sinds 2016 franchisenemer is. ‘Ik ben dit gaan doen voor de lange termijn. De eerste paar jaar was het hard werken en flink investeren. Net nu ik daar een beetje de vruchten van kon gaan plukken, valt ineens mijn hele toekomst weg. Als die verlenging er niet komt, zou dat betekenen dat ik in 2022 franchisenemer-af ben.’
De franchisenemers voeren ook uitvaarten uit voor overledenen die niet bij Yarden verzekerd zijn, maar zijn voor een groot deel afhankelijk van de klandizie die de uitvaartverzekeraar aandraagt. Voor de franchisenemers komt 90% tot 50% van de uitvaarten via Yarden. ‘Zonder Yarden-uitvaarten heeft een Yarden-franchise-uitvaartondernemer geen bestaansrecht’, zo stellen zij in de dagvaarding. Dat geldt ook voor Heskes, die voor de helft van zijn omzet van Yarden afhankelijk is. ‘Zelf een klantenkring opbouwen duurt gewoon erg lang in deze sector.’
Volgens directeur Uitvaarten Sabrina Franken van Yarden hoefden de uitvaartverzorgers niet zoveel te investeren. ‘We hebben altijd gezegd dat ze hun investeringen in vijf jaar moeten kunnen terugverdienen. Je hoeft bijvoorbeeld geen pand te kopen als je ook kan huren.’
Geprobeerd om te overleggen
Volgens Jacco van Lint, de advocaat die de franchisenemers bijstaat, hebben de ondernemers maandenlang geprobeerd constructief te overleggen met Yarden. Zo stelden ze een regeling voor waarbij de franchisenemers nog zeker vier extra jaren door konden gaan en compensatie zouden krijgen. Daar ging de uitvaartorganisatie niet op in. Franken op haar beurt: “’Yarden heeft allerlei handreikingen gedaan. De ondernemers mochten hun eigen website houden, en ook het concurrentiebeding zou niet gelden. Maar onaardig gezegd: het enige wat ze wilden is verdergaan.”
Van Lint stelt: ‘Yarden overvalt mensen hiermee en wil vervolgens niet praten over een fatsoenlijke regeling. Het is volstrekt onfatsoenlijk als je zo met franchisenemers omgaat.’ Volgens Franken kan Yarden niet anders. “We nemen deze beslissing ook niet uit luxe, we moeten onze kosten omlaag brengen. Wij hebben ook niet meer verantwoordelijkheden richting deze franchisehouders.”
Bron FD”