Volgens data- en analysebedrijf Global Data was de wereldwijde cyberverzekeringsmarkt in 2020 goed voor $ 7 miljard aan bruto premieomzet en zal deze tegen 2025 de grens van 20 miljard hebben overschreden ($ 20,6 miljard), aangezien de markt na COVID-19 zal blijven groeien
GlobalData’s rapport, Cyber Insurance, 2021 Update – Thematic Research, onthult dat cyberbeveiliging in 2020 in de schijnwerpers kwam te staan toen de COVID-19-pandemie bedrijven dwong hun processen te digitaliseren en van de ene op de andere dag werken op afstand over te nemen. “De pandemie bood cybercriminelen ook de mogelijkheid om de wereldwijde paniek uit te buiten, met een golf van cyberaanvallen in 2020. Dit heeft de noodzaak van cyberverzekeringen duidelijk gemaakt voor bedrijven, maar de markt is niet zo gemakkelijk te bevaren als zij ooit was.”
.Ben Carey-Evans, Insurance Analyst bij GlobalData, licht toe: “De cyberverzekeringsmarkt heeft de afgelopen jaren een snelle groei doorgemaakt, met klanten die profiteren van hoge dekkingslimieten, vaste tarieven en overvloedige capaciteit, aangezien verzekeraars probeerden zaken te doen in een zeer competitieve markt. Ondanks lagere dekkingslimieten en stijgende premies, verwachten we dat de cyberverzekeringsmarkt tot 2025 een aanhoudend sterke groei van jaar tot jaar zal doormaken. De behoefte aan robuuste cyberbeveiliging en cyberverzekeringen wordt duidelijk voor bedrijven van alle soorten en maten, aangezien de frequentie en de ernst van cyberaanvallen blijft toenemen.”
De markt liet in 2020 een groei van 33,5% zien doordat bedrijven over de hele wereld zich realiseerden dat COVID-19 een grotere bedreiging vormde als gevolg van het meer thuiswerkende personeel. Het groeipercentage zal gedurende de komende jaren hoog blijven, waarbij GlobalData in 2021 een groei van 27,3% verwacht.
Carey-Evans voegt hieraan toe: “COVID-19 heeft ook geleid tot een permanente verschuiving in de manier waarop bedrijven en consumenten werken, waarbij werken op afstand zal blijven bestaan en digitale consumentenkanalen meer worden gebruikt dan vóór de pandemie. Deze blijvende gedragsverandering zal de komende jaren de vraag naar zowel commerciële cyberverzekeringen als in mindere mate persoonlijke cyberverzekeringen doen toenemen.”
.