Aon’s “Grey Swan” -rapport analyseert 40 jaar incidenten, waaronder 300 met impact op reputatie en aandeelhouderswaarde

Aon en  Pentland Analytics,aanbieder van geavanceerde analyse- en adviesdiensten, heeft ‘ Respecting the Grey Swan ‘gepubliceerd, een nieuw rapport waarin de impact van crises op de reputatie en aandeelhouderswaarde wordt beschreven, en waarin de nadruk wordt gelegd op de noodzaak voor organisaties om hun benadering van risico en crisis opnieuw te kalibreren in een zeer volatiele wereld.

“Tegenwoordig zijn klanten terecht gefocust op de ongekende sociaaleconomische impact van de COVID-19-pandemie, maar ze zijn zich ook steeds meer bewust van andere uitdagingen zoals klimaatverandering, verstoring van de toeleveringsketen, het opnieuw bedenken en herconfigureren van hoe en waar werk wordt gedaan en de groeiende gezondheids- welvaartskloof ”, aldus Greg Case, Chief Executive Officer van Aon. “Als en wanneer zich een reputatiecrisis voordoet, onderstreept dit onderzoek het belang van het onmiddellijk erkennen van de ernst van de gebeurtenis zelf en, belangrijker nog, hoe dit begrip kan worden omgezet in daadkrachtige maatregelen.”

Net als hun bekendere “Black Swan” -evenementen, kunnen “Grey Swan” -evenementen grote gevolgen hebben voor bedrijven.  In tegenstelling tot zwarte zwanen, die ondenkbaar lijken voordat ze gebeuren, zijn ‘grijze zwanen’ van tevoren bekend. Het zijn longtail risks die bekend zijn, maar hoogst onwaarschijnlijk worden geacht – en daarom hebben bedrijven vaak nagelaten om s middelen te investeren om zich hierop voor te bereiden. Veel extreme gebeurtenissen, zoals de aanslagen van 9/11, de financiële crisis van 2008 en, meest recentelijk, de COVID-19-pandemie, worden beschouwd als Grey Swan-gebeurtenissen vanwege de omvang van de impact en de vele waarschuwingssignalen die werden genegeerd. Andere soorten reputatie Grijze Zwanen komen van binnen een organisatie, waaronder bijvoorbeeld bestuurscrises of productfalen.Het rapport benadrukt hoe crises een groot risico blijven voor organisaties wereldwijd, door gegevens van 300 bedrijfscrises van de afgelopen 40 jaar te analyseren, de impact van ‘Grijze Zwanen’ op de aandeelhouderswaarde te onderzoeken en de drijfveren voor herstel te identificeren.”

“Het bewustzijn van risicomanagement is het afgelopen jaar toegenomen. Dit onderzoek geeft ons een wetenschappelijk onderbouwd beeld van de vele uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd, niet alleen bij het beheer van Grey Swan-evenementen op dit moment, maar ook bij onze voorbereiding en de noodzaak om te investeren in veerkracht. ”voegde Dr. Deborah Pretty, oprichter van Pentland Analytics toe.

Voor de meeste organisaties is de kans dat zich een Grijze Zwaan-gebeurtenis voordoet groter dan de voorbereiding erop. Het rapport vestigt de aandacht op cognitieve vooroordelen en legt uit hoe dubbelzinnige en ongemakkelijke gegevens gemakkelijk te negeren zijn, hoe de impact van Grey Swan-gebeurtenissen substantieel en blijvend is, en hoe waardeherstel een functie is van kritische pre- en post-loss beslissingen.

Het benadrukt ook de financiële waarde van reputatie – in meer dan 10% van de crises wordt meer dan 50% van de aandeelhouderswaarde vernietigd – en het verhoogde risico van bestuurders en functionarissen, vooral na een Grey Swan-evenement. Gemiddeld kunnen aandeelhouders verwachten dat ze op enig moment in het jaar na het evenement 26% aan waarde zullen verliezen.

Uitkomsten  uit het onderzoek gevendrie gebieden aan waarop organisaties zich moeten concentreren om veerkracht op te bouwen:

Het risicolandschap opnieuw vormgeven door middel van een bredere risicobeoordeling

De ernst van de impact erkennen met een gerichte investering in risicoparaatheid en crisisbeheer

Begrip omzetten in actie, een responsieve en flexibele cultuur bevorderen