Een stijging van het aantal volmachtbedrijven (MGA’s) heeft in de VS geleid tot een verdubbeling van de premieomzet van dit distributiekanaal tot $ 44 miljard in 2019 en een stijging van 2% sinds 2017, zo blijkt uit een nieuw rapport over de sector van AM Best. Het ratingbureau zegt dat stevigere tarieven in de zakelijke verzekeringslijnen achter de groei van de sector lagen vanaf de tweede helft van 2018, die werd ondersteund door investeerders in startups en kapitaalinvesteringen van herverzekeraars en primaire verzekeraars.
Verzekeraars hebben zich tot MGA’s gewend voor gespecialiseerde programma- en nicheactiviteiten in een tijd waarin verzekeraars hun eigen riskappetite hebben beteugeld en sommige verzekeringslijnen hebben verlaten, zei AM Best, eraan toevoegend dat MGA’s de voorkeur hebben gegeven aan technologie om nieuwe productinnovaties te stimuleren en verzekeraarpartners aan te trekken.
Coverholders bij Lloyd’s blijven aantrekkelijk voor Lloyd’s managing agents, aldus AM Best, met name voor kwalitatieve specialistenrisico’s. AM Best waarschuwde echter dat hervormingen bij Lloyd’s om de resultaten te verbeteren de capaciteit zouden kunnen beperken. “Het vernieuwen van programma’s met dezelfde structuur kan een uitdaging zijn voor MGA’s”, aldus AM Best.