DUPI MGA Invest (DUPI) en Canopius Holdings UK Limited hebben op 23 november 2020 een overeenkomst getekend waarbij DUPI per die datum 100% van de aandelen van Canopius BV Amsterdam overneemt. Op basis van de overname maken ook de 15 Canopius-medewerkers in de hoofdstad de overstap naar DUPI. Beide bedrijven zien in de krachtenbundeling volop groeimogelijkheden voor hun huidige activiteiten in alle Lines of Business: Marine, Property, CAR/Machinebreuk en Liability, zo blijkt uit een interview met beide Managing Directors Anton Cornel en Jimmy Guman. “De overname past in onze ambitie om ‘dé verzekeraar voor ondernemers’ te zijn”, zeggen zij in een interview in Risk & Business Magazine
Anton en Jimmy bestempelen hun krachtenbundeling als een ‘win-win-situatie’ voor beide bedrijven. Eerstgenoemde daarover: “We zien in Japanese business om meerdere redenen een interessante niche(verzekerings)markt en daarmee een aantrekkelijke uitbreiding van onze portefeuille. Japanse bedrijven staan niet alleen bekend om hun aandacht voor preventie en risicomanagement en vormen daarmee doorgaans zeer goede risico’s, maar ze zijn bovendien trouw en loyaal. Heb je eenmaal hun vertrouwen verdiend, dan volgt er in de regel een lange termijn-relatie en dat biedt continuïteit. Bovendien krijgen we er met Sompo International Insurance Europe een prachtige risicodrager bij, een kapitaalkrachtige wereldspeler wat -behalve op Marine-gebied- op termijn ook expansiekansen biedt voor andere branches”, aldus Cornel. “De overname van Canopius biedt ons niet alleen aanzienlijke aanvullende verzekeringsexpertise en een breder productaanbod, met een grotere schaal en een grotere relevantie voor onze makelaars en klanten, maar ondersteunt daarnaast onze ambitie om ‘dé verzekeraar voor ondernemers’ te zijn. We willen op alle fronten een toonaangevende marktspeler zijn.”
Jimmy Guman, weet daar als Managing Director van Canopius BV Amsterdam over mee te praten. Hij werkt namelijk al vele jaren samen met Sompo en nog veel langer met Japanse bedrijven. “Ik durf te stellen dat wij als Canopius in Nederland de marktleider zijn als het gaat om het verzekeren van Japanse bedrijven en derhalve in de loop der jaren hiervoor een brede kennis en netwerk hebben opgebouwd. Ik ervaar het zakendoen met Japanse bedrijven enerzijds als dynamisch en anderzijds als zakendoen met een lange-termijn horizon. Ik kijk dan ook uit naar de samenwerking met DUA op dit gebied, waarmee we al eerder zaken hebben gedaan. Begin 2019 is onze Property portefeuille, inclusief drie brandspecialisten, al overgegaan naar DUA nadat ons moederbedrijf had besloten met de tekening van brandrisico’s te stoppen.”
Ambities
Aan ambities geen gebrek bij Anton en Jimmy, die de leiding gaat krijgen over de Amsterdamse vestiging van DUA. Laatstgenoemde: “Ik ben blij met de kans en de mogelijkheid leiding te geven aan het Amsterdamse DUA-kantoor en dit verder uit te bouwen: in eerste instantie op Marine-gebied (zowel de goederen- als cascotekening), maar op termijn mogelijk ook naar andere branches. Daarbij hopen we mede te kunnen profiteren van de ambitie van Sompo International Insurance om in Europa verder te groeien. Maar daarnaast denken we samen met de andere risicodragers binnen DUA ook onze portefeuilles in Property, Liability en CAR/Machinebreuk verder uit te kunnen bouwen. Ik hoop binnen drie jaar het personeelsbestand te hebben uitgebreid van 15 naar 40 à 45 medewerkers.”
Anton sluit zich daarbij volmondig aan. “We hopen de komende drie jaar de omzet met ongeveer de helft te verhogen: van de huidige ca. 100 miljoen euro naar zo’n 150 miljoen euro. De nieuwe samenwerking met zowel Sompo International Insurance gaat daar zeker een belangrijk steentje aan bijdragen – primair op Marine-gebied – maar ook de samenwerking met onze andere risicodragers. We verwachten dan ook een verdere groei in de volle breedte, zeker gezien de huidige marktontwikkelingen waarin mede door de verhardende markt niet alleen de tarieven naar een hoger niveau groeien maar ook in tal van branches – Property, Liability, CAR/Machinebreuk en Marine – steeds meer risicodragers selectiever te werk gaan bij de acceptatie van risico’s of zelfs helemaal uit bepaalde marktsegmenten terugtrekken. In de ruimte die daardoor ontstaat, zien we voor ons zeker mogelijkheden voor verdere expansie.”
Kansen ziet DUPI ook in het buiten de vaste hokjes en silo’s denken door oplossingen te bieden die juist over de branchegrenzen heen gaan. “Insluiten in plaats van uitsluiten en meedenken in plaats van tegendenken, dat is ons credo. In onze optiek is in principe elk risico verzekerbaar. We zeggen dan ook nooit bij voorbaat ‘nee’ tegen een risico dat wordt aangeboden Dat wil niet zeggen dat we elk risico ook daadwerkelijk accepteren, maar onze insteek is de makelaar en zijn klant altijd een oplossing te bieden door de juiste combinatie van prijs, condities en riskmanagement. We durven te stellen op dat punt onderscheidend te zijn.”
Het volledige interview vindt u hier: https://riskenbusiness.nl/wp-content/uploads/2020/12/RB_5_2020.pdf.