“In 2021 geeft het Verbond van Verzekeraars vervolg aan zijn driejarenplan (MLT) voor de periode 2019- 2021 ‘Nieuwe Wegen’. Gedurende deze periode wil de sector zijn maatschappelijke rol verder versterken, met name ten aanzien van het thema ‘verzekerbaarheid’. We zoeken naar eigentijdse oplossingen in nauwe samenwerking, partnerships en co-creatie met andere partijen”, zo schrijft de verzekeraarsorganisatie in haar managementsamenvatting van haar beleidsplan.
” Daarbij wil de sector inspelen op transities en stelselveranderingen. Het ondernemerschap in onze sector wil het Verbond stimuleren door belemmeringen weg te nemen en nieuwe ruimte te creëren. In het sectorbeleid kiezen we nadrukkelijker positie vanuit het perspectief van consumenten, we willen hen helpen om te gaan met risico’s (inzicht bieden, preventie en bewustwording)”, aldus het Verbond.
‘Veerkracht’ loopt als een rode draad door dit beleidsplan. “Het coronavirus dat de wereld in zijn greep houdt sinds begin 2020 zal ook de komende jaren nog effect hebben op de economie, de samenleving en de sector. Dit jaar heeft de sector laten zien dat we ons kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden. En veerkracht is ook komende jaren nodig om uit de crisis te komen of om mee te denken op grote maatschappelijke thema’s zoals pensioen, arbeidsmarkt, klimaat of woningmarkt. Ook in 2021 zal het Verbond de maatschappelijke rol van de sector zichtbaar blijven maken en klanten helpen waar nodig. We doen dat in een open platform, in samenwerking met andere partijen, door kennis te koppelen en nieuwe ideeën te laten ontstaan. “
In het beleidsplan benoemt de verzekeraarsorganisatie drie fundamentele trends die in haar ogen relevant zijn voor de verzekeringssector:
1) Transitie op meerdere maatschappelijke terreinen: klimaat, energie, duurzaamheid, oudedagsvoorziening, arbeidsmarkt, demografie, internationale krachtsverhoudingen.
2) Digitalisering en technologie (AI, big data) met impact op samenleving, klanten en verzekeraars.
3) Een wijzigende marktstructuur: binnen de sector toenemende diversificatie, branchevervaging en consolidatie, wijzigende business- en distributiemodellen,deelplatformen en ecosystemen.
Speerpunten van beleid
Met het nieuwe ‘MLT’ wil het Verbond een brug slaan naar de toekomst en probeert men een antwoord te geven op de drie eerder genoemde fundamentele trends: Wat is in het licht van deze trends de rol en ambitie van de verzekeringssector voor de komende jaren? Het Verbond kiest voor de volgende vier speerpunten en benoemt:
1) Versterking maatschappelijke rol en zoeken naar verzekeringsoplossingen
2) Betrouwbaar met data – voor klant en samenleving
3) Versterken klantrelatie
4) Vitale bedrijfstak, ruimte voor nieuwe verdienmodellen
In het beleidsplan gaat het verbond nader op de vier speerpunten en benoemt per speerpunt een aantal onderliggende thema’s:
Versterking maatschappelijke rol en zoeken naar verzekeringsoplossingen: “De komende jaren wil de sector zijn maatschappelijke profiel verder versterken met name bij het thema ‘verzekerbaarheid’. Wij zoeken naar verzekeringsoplossingen bij risico’s die onverzekerbaar dreigen te worden. Waar dat niet op eigen kracht mogelijk is, zoeken wij samenwerking met andere partijen. Wij zijn transparant over de terreinen waar de sector risico’s niet kan overnemen of beheersen.” Onderliggende thema’s zijn onder meer met positioneren van de sector als kennisbron en thought leader op belangrijke maatschappelijke thema’s en het verzekerbaar maken van onbekende en nieuwe risico’s zoals cybercrime.
Betrouwbaar met data voor klant en samenleving: “Het Verbond heeft als uitgangspunt dat het voor leden mogelijk moet zijn data in te zetten in hun bedrijfsvoering op zo’n manier dat de klantbediening en klantervaring erdoor verbetert. Transparantie, voorspelbaarheid en uitlegbaarheid zijn belangrijke randvoorwaarden. Vanwege de maatschappelijke sensitiviteit en snelle technologische ontwikkeling is er blijvend behoefte aan monitoring en willen wij in gesprek over de ethische vragen en dilemma’s die zich daarbij aandienen.” Onderliggende thema’s hierbij zijn onder meer het in gesprek gaan over ethische vragen en dilemma’s die zich aandienen bij de inzet van data en het via de Solidariteitsmonitor zicht houden op de effecten van data op risicosolidariteit en premiestelling.
Versterken klantrelatie omgang met risico’s: “De verzekeringssector wil de klant nadrukkelijker bijstaan in het omgaan met risico’s. Wij zien een rol voor de branche als het gaat om preventie/bewustwording en financiële educatie maar ook bij het bevorderen van wet- en regelgeving die aansluit bij de veranderende behoeften en wensen van de klant van nu. Daarnaast zetten we het beleid op klantbelang en het versterken van de reputatie van de sector onverminderd voort. Binnen het bestaande programma lanceren wij hiervoor nieuwe initiatieven.” Onderliggende thema’s hierbij zijn onder meer het via preventie en dienstverlening zichtbaar maken van risico’s voor de klant (zakelijk en particulier), het klantbelang ook de komende drie jaar als het leidende principe hanteren en het verder werken aan het versterken van de reputatie van de sector.
Vitale bedrijfstak: ruimte voor nieuwe verdienmodellen: “Namens de sector levert het Verbond zijn inbreng in de besluitvorming over belangrijke dossiers zoals solvency, fiscaliteit, toezicht en wetgeving. De behoefte van de sector aan ruimte om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen, wordt breed onderschreven. Wij willen deze ambitie de komende drie jaar handen en voeten geven. De sector kan zijn maatschappelijke rol alleen goed vervullen, als er een gezonde bedrijfseconomische basis is. Er ligt een forse uitdaging bij het implementeren van nieuwe technologie, het aantrekken en behouden van gekwalificeerd personeel en het inspelen op macro-economische ontwikkelingen, zoals de blijvend lage rente.” Onderliggende thema’s hierbij zijn onder meer blijvende aandacht voor een sterke solvabiliteit met passende regelgeving (inzetten op een risico gebaseerd toezichtsraamwerk), het analyseren en bevorderen van nieuwe marktkansen op sectorniveau, zoals autonome voertuigen, cyber, individuele vermogensopbouw en aandacht voor integriteit. “De sector spant zich actief in om fraude en andere vormen van criminaliteit in relatie tot verzekeringen stevig aan te pakken.” Hier vindt u het volledige beleidsplan van het Verbond: https://www.verzekeraars.nl/media/8227/beleidsplan-2021-definitief.pdf