Verbondsvoorzitter Willem van Duin ziet belangrijke opdracht voor sector: “Straks onze klanten weer op de been helpen”

Na het coronajaar 2020 staat de sector voor een bijzondere opdracht: een bijdrage leveren om klanten en bedrijven weer op de been te helpen. Want pas volgend jaar zal echt duidelijk worden hoe groot de economische schade is die de pandemie heeft aangericht. Dit stelde voorzitter Willem van Duin tijdens zijn openingsspeech bij de Algemene Ledenvergadering van het Verbond van Verzekeraars. Een ledenvergadering die voor een belangrijk deel in het teken van de actualiteit stond. “Corona heeft het land op zijn kop, en op slot gezet”, aldus Van Duin. “We gaan volgend jaar meer klanten zien met betalingsproblemen. Daarom zetten we daar ook fors op in.”

In een interview bij de presentatie van het beleidsplan gaat hij nader in op zijn verwachtingen voor 2021.  “Ik hoef geen glazen bol te hebben om te voorspellen dat corona ons nog wel even in de greep houdt. Zeker tot de zomer als er nog geen vaccin is.  Dat betekent ook dat de economie nog meer te lijden krijgt. Want hoewel de steun van de overheid prijzenswaardig is, zullen we zeker meer faillissementen gaan zien. Dat is heel vervelend, met name voor de zzp’ers en andere bedrijven die het treft. De grote vraag voor mij is of we de cohesie in onze samenleving wel kunnen handhaven, zeker in het licht van de aankomende verkiezingen. Tijdens de eerste golf was er veel solidariteit en saamhorigheid, maar nu neemt de polarisatie weer toe. Ik vind dat heel zorgelijk en zou het liefst iedereen willen oproepen om de solidariteit te bewaken, zeker nu het allemaal langer duurt.”

Desgevraagd geeft hij aan hier zeker een rol te zien weggelegd voor verzekeraars. “Het organiseren van solidariteit is onze taak en dat gaat verder dan alleen het bieden van een verzekeringsoplossing. We moeten het mogelijk maken dat mensen op een volwassen manier aan de samenleving kunnen deelnemen. Het blijft bijvoorbeeld onverminderd van belang dat mensen nu niet uit hun huis worden gezet. Ook kun je denken aan het beschikbaar stellen van hygiënepakketten voor dak- en thuislozen. Of aan computers voor scholen. De mooiste initiatieven komen vanuit de medewerkers in je organisatie, maar nogmaals: het is niet nodig om daar op te tamboereren. Als sector moeten wij onze bijdrage leveren aan de maatschappij. Het is gewoon een kwestie van doen.”

Van Duin maakt zich zorgen over de toenemende polarisatie en roept de sector op om de solidariteit te bewaken. “De economie zal er nog zwaarder onder lijden, helaas, maar de grote vraagstelling voor mij is of we de cohesie in onze samenleving kunnen verbeteren.Ik ben een groot voorstander van een samenleving waarin we oog hebben voor elkaar. Een samenleving waarin plek is voor iedereen en niemand wordt uitgesloten. Een samenleving ook waarin we verder kijken dan onze neus lang is en zorgen voor elkaar.”   

Tijdens de ledenvergadering werd zelfregulering goedgekeurd die erop is gericht om klanten in alle fasen van mogelijke financiële problemen zo goed mogelijk te ondersteunen. “Onze kerntaak is risico’s afdekken en schokken opvangen bij onverwachte tegenslag”, aldus Van Duin. “We moeten er scherp op blijven dat we ook volgend jaar in de maatschappelijke perceptie voldoende daaraan hebben bijgedragen.”

Van Duin zei onder de indruk te zijn van de manier waarop de industrie, maar ook het Verbondsbureau en de vereniging in korte tijd ‘digitaal’ zijn gegaan. “We werken allemaal thuis en dat zal ook nog wel even zo blijven. Desondanks weten we onze klanten onder extreme omstandigheden goed – of zelfs beter – te bedienen.Als ik puur kijk naar onze verzekeringssector, dan vind ik het mooi om te zien dat we ook onder extreme omstandigheden onze klanten goed van dienst konden zijn. In het verleden dachten we dat klanten doorgaans niet digitaal bediend willen worden, maar het tegendeel is nu wel bewezen. “

Hij vervolgt: “We zijn daarbij niet alleen in staat gebleken om bereikbaar en beschikbaar te blijven in 2020, we zijn vooral ook doorgegaan. Bijvoorbeeld met de ontwikkeling van de directe verzekering. Of met investeren. In vernieuwing, digitalisering en de inzet van data. En we hebben als sector onze rol opgeëist in het pensioendebat”, aldus Van Duin, volgens wie de jaarwisseling volgens hem nu al historisch mag worden genoemd. “Niet alleen is de Brexit dan formeel een feit, maar voor het eerst wordt nieuwjaar zonder knalvuurwerk gevierd. Ik hoop van harte dat dit ook minder schade en vooral minder letsel met zich meebrengt.”

Beleidsagenda

De beleidsagenda voor de sector wordt in 2021 voor een belangrijk deel bepaald door de uitwerking en implementatie van het pensioenakkoord, de voorgenomen verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers, onderwerpen als duurzaamheid, het verder verbeteren van de toegankelijkheid van verzekeringen, digitalisering en de introductie van de Directe Schadeafhandeling. En uiteraard zullen de verkiezingen en de formatie van een nieuw kabinet daar een zwaar stempel op drukken. Van Duin gaf aan te hopen op een “brede coalitie met een stevig motorblok” wat belangrijk is voor de verbinding en het draagvlak in de samenleving.