Volgens GlobalData’s UK Insurance Consumer Survey 2020 is een op de vijf mensen geïnteresseerd in de aanschaf van een cyberverzekering, aangezien de interesse vanuit de zakelijke businesslines naar de personal lines verschuift.
Momenteel is de markt voor persoonlijke cyberverzekeringen gericht op vermogende particulieren (High Net Worth), waarbij dekking vaak wordt verkocht naast of aangeboden als aanvulling op een inboedel/ en of opstalverzekering. Maar met een aanzienlijk aantal particulieren die interesse tonen in het kopen van dit soort dekking, zou dit moeten veranderen , vooral omdat 58% van de geïnteresseerden een inkomen heeft van minder dan £ 50.000.
Daniel Pearce, Senior Insurance Analyst bij GlobalData, licht toe: “De behoefte aan cyberverzekeringen wordt al lang vastgesteld in de zakelijke markt, waar de afhankelijkheid van technologie voor de dagelijkse bedrijfsactiviteiten exponentieel is toegenomen. Maar ook consumenten zijn steeds afhankelijker geworden van technologie. Nu hun blootstelling aan cyberrisico’s toeneemt, groeit de markt voor persoonlijke cyberverzekeringen. “
Chubb is een verzekeraar die goed gepositioneerd is om te profiteren van deze snelgroeiende markt, aangezien de verzekeraar in oktober 2020 een zelfstandige persoonlijke cyberverzekeringspolis voor Britse consumenten heeft gelanceerd. Chubb heeft zijn positie als leidende aanbieder op de High Net Work -woningverzekeringsmarkt kunnen versterken. Elementen van de persoonlijke cyberverzekeringsdekking zijn al ontwikkeld en aangeboden naast de inboedel- en opstalverzekeringen, waardoor Chubb een vroege ontwikkelaar van stand-alone dekking voor de massamarkt werd.
Pearce voegt eraan toe: “Aanbieders moeten er niet naar streven om persoonlijke cyberverzekeringen uitsluitend aan te bieden als zelfstandige producten. Onderzoek van GlobalData geeft aan dat 71% van degenen die geïnteresseerd zijn in het kopen van een cyberverzekeringsproduct al een inboedel/opstalverzekering hebben. Met de businesscase voor het verkopen van cyberverzekeringsproducten naast of als aanvulling op inboedel- en opstalverzekeringen die al op de High Net Work-markt aanwezig zijn, moeten aanbieders dit niet uitsluiten als middel om hun bestaande klantenbestand te bereiken.