Behalve voor de supply chains brengt COVID-19 ook andere risico’s met zich mee voor bedrijven, waaronder ladingdiefstal

Analyse door het British Standards Institution (BSI) laat zien dat hoewel Covid-19 duidelijk het grootste supply chain-risico blijft voor bedrijven, ook  het risico van ladingdiefstal, migratie en mensenhandel ook grote problemen zijn, deels het gevolg van de COVID-19 pandemie.

De BSI heeft de laatste bevindingen bekendgemaakt van haar driemaandelijkse evaluatie van de belangrijkste trends op het gebied van wereldwijde supply chain-beveiliging, bedrijfscontinuïteit, voedselveiligheid, fraude en risico’s gerelateerd aan  maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Ondersteund door zijn Supply Chain Risk Exposure Evaluation Network (SCREEN) -tool, ontdekte de BSI dat Covid-19-zorgen bovenaan de lijst blijven staan, maar dat het effect ervan een aantal secundaire verstoringen en risico’s heeft veroorzaakt die de toeleveringsketens beïnvloeden. Jim Yarbrough, global intelligence programme manager bij de BSI, waarschuwde dat als gevolg van de pandemie de langdurige preventie- en riskmanagementpraktijken in de toeleveringsketen ‘volledig op zijn kop zijn gezet’. “Terwijl organisaties het proces van wederopbouw van hun toeleveringsketens beginnen na de Covid-19-pandemie, blijkt uit de nieuwste SCREEN-gegevens van BSI dat organisaties naast het virus ook met nieuwe en extra bedreigingen worden geconfronteerd, wat de noodzaak van bedrijfscontinuïteitsplanning nog eens nader onderstreept.”

Uit de meest recente bevindingen van BSI blijkt dat de toename van Covid-19-gevallen over de hele wereld ertoe leidt dat wereldwijde supply chain-hubs zoals Bangladesh en India op slot gaan, waardoor er knelpunten in de supply chain ontstaan. Het zei dat dit heeft geleid tot vertragingen bij de productie als in de wereldwijde scheepvaart, en waarschijnlijk gevolgen zal hebben voor specifieke sectoren zoals de landbouw. “Aangezien virusuitbraken voortduren, wordt een land-voor-land benadering verwacht om het virus in te dammen, wat de tijdelijke verstoringen van de toeleveringsketen zou kunnen vergroten”, aldus de BSI.

Ladingdiefstal

Uit haar analyse blijkt dat er wereldwijd een toename is van ladingdiefstal. Een deel hiervan wordt gevoed door de pandemie, waarbij SCREEN een toename meldt van diefstal van medische goederen, zoals persoonlijke beschermingsmiddelen en ventilatoren. Maar de tool heeft ook de toenemende diefstal van andere goederen over de gehele wereld opgepikt. In Mexico is de diefstal van consumptiegoederen, zoals schoonmaakoplossingen, gestegen, waarbij alcohol en tabak steeds vaker in Zuid-Amerika het doelwit vormen. Bovendien blijft diefstal van voedsel en dranken een groot risico in Azië, waarbij elektronica het belangrijkste doelwit is in Afrika en in het Midden-Oosten.

Ondertussen meldde de BSI in maart veel incidenten van verstekelingen in Europa en Amerika, omdat migranten vrachtvervoer gebruikten als transport naar keuze. Het meldt dat deze trend zich heeft voortgezet, aangewakkerd door verzwakte Europese economieën die zijn getroffen door de Covid-19-crisis, waardoor migranten gedwongen werden om te blijven reizen om werk te vinden.

SCREEN-data  tonen verder aan dat hoewel het virus migratie via de grenzen in Noord- en Zuid-Amerika sterk heeft belemmerd, migranten in noordelijke richting blijven reizen. Terwijl verstekincidenten met vrachtauto’s voortduren, is er ook een toename van het aantal treinincidenten, zegt de BSI.SCREEN heeft ook een toename van mensenhandel en kinderarbeid opgepikt. Eerder werd al gewezen op een verwachte toename van veiligheidsuitdagingen en verstoringen die mensenhandel in Amerika zou veroorzaken. Maar naarmate het jaar vorderde, constateerde SCREEN een bijzondere toename van de arbeidshandel in Azië en het Midden-Oosten. De BSI verwacht dat deze trend zal toenemen, aangezien het verlies van levensonderhoud de gezinnen onder druk zet om andere manieren te overwegen om inkomen te genereren