EMC Insurance kiest FRISS als partner voor fraudedetectie

De Amerikaanse schadeverzekeraar EMC Insurance Companies,   op basis van de netto premie-inkomsten behorend tot de 60 grootste schadeverzekeraars in de Verenigde Staten,  heeft vandaag bekend gemaakt te gaan samenwerken met FRISS, de marktleider en mondiale leverancier van oplossingen voor de detectie van verzekeringsfraude.“We vinden het geweldig om samen met EMC te werken aan het terugdringen van verzekeringsfraude en het verder verbeteren van hun winstgevendheid”, aldus Jeroen Morrenhof, CEO en medeoprichter van FRISS. “Wij zien verzekeringen als iets moois en willen niet dat eerlijke klanten de dupe worden van de oneerlijkheid van anderen. We doen nu al ruim tien jaar hard ons best om deze trend te keren.”

EMC profiteert van de hybride detectie van FRISS die verdachte verzekeringsclaims automatisch markeert en het schadeteam bruikbare inzichten verschaft om onderzoek in te stellen. De oplossing van FRISS markeert ook claims zonder verdachte indicatoren, zodat rechtmatige claims automatisch direct en snel kunnen worden afgehandeld. Dankzij de AI-modellen van FRISS die gedurende de gehele levenscyclus van de polis naadloos worden toegepast, is het mogelijk om gaandeweg fraudepatronen te herkennen. In combinatie met onder meer specialistische kennis, zoekbewerkingen in interne en externe databases en geavanceerde tekst mining kan elke polisaanvraag en claim in realtime worden gecontroleerd.

“Voor ons gaat het niet alleen om het opsporen van fraude”, vertelt Laurie Salz, Operations Director van de afdeling Speciale Zaken van EMC. “We willen onze klanten de best mogelijke ervaring bieden, vanaf het moment dat ze erover nadenken om klant te worden bij EMC tot de afronding van een claim. Helaas kan het implementeren van snellere processen het plegen van bepaalde soorten fraude ook gemakkelijker maken. Dankzij FRISS kunnen we voor de grote meerderheid van onze klanten snel en zonder zorgen actie ondernemen, terwijl we tegelijkertijd verdachte gevallen direct kunnen opsporen en onderzoeken. We zijn erg blij met deze pioniersfunctie als het gaat om dit type digitale transformatie.”

De meeste verzekeringsclaims zijn echt, maar het kleine percentage claims dat frauduleus blijkt te zijn kost alleen al in de Verenigde Staten naar schatting zo’n USD 80 miljoen. Het stimuleren van eerlijk klantengedrag zorgt voor lagere premies en stelt bovendien verzekeraars, zoals EMC, in staat om hun klanten de buitengewone service te bieden die ze verdienen.