Rechtsbijstand Nationale-Nederlanden naar DAS 

 Nationale-Nederlanden en DAS hebben gisteren (18 maart 2019) een samenwerkingsovereenkomst getekend op het gebied van rechtsbijstand. “De samenwerking sluit aan bij de strategische keuzes van Nationale-Nederlanden voor een optimale dienstverlening aan klanten. Beide partijen werken de komende periode nauw samen aan de uitwerking van de overgang en de dienstverlening voor zowel klanten als medewerkers van de bestaande naar de nieuwe dienstverlener”, aldus NN.  

De voorgenomen overgang kan onder voorbehoud zijn van goedkeuring door mededingingsautoriteit Autoriteit Consument en Markt en is onder voorbehoud van consultatie van de ondernemingsraden van DAS en SRK. De intentie is om de nieuwe dienstverlening door DAS deze zomer van start te laten gaan.

  Op dit moment wordt de rechtsbijstand van Nationale-Nederlanden uitgevoerd door SRK Rechtsbijstand. Dit contract stopt medio 2019. De betrokken partijen hebben overeenstemming bereikt in het streven naar een oplossing waarbij de belangen van werknemers en klanten zorgvuldig zijn meegenomen. Door de samenwerking met DAS brengt Nationale-Nederlanden het rechtshulpaanbod van NN, ING verzekeringen en OHRA samen bij één aanbieder. Voor het label ABN AMRO Verzekeringen blijft de dienstverlening bij ARAG.   

Aegon kiest voor ARAG als nieuwe samenwerkingspartner  
Begin deze maand maakte ARAG bekend dat het vanaf het derde kwartaal de rechtsbijstandportefeuille (65.000 polissen) van Aegon overneemt van SRK. Daarmee kiest Aegon voor een nieuwe partner voor juridisch advies en hulp voor haar klanten. Recent is door beide partijen de intentieovereenkomst getekend voor een samenwerking van vijf jaar. Er zijn met alle betrokken partijen afspraken gemaakt over werkgelegenheid. Voor medewerkers van SRK is het mogelijk om hun belangstelling voor ARAG uit te spreken.

In januari maakte  Nationale-Nederlanden en Aegon enerzijds en Stichting SRK Rechtsbijstand anderzijds bekend een oplossing te hebben gevonden voor het geschil dat vorig jaar is ontstaan na de aangekondigde opzegging van de samenwerking door NN en Aegon. Een en ander zou volgens SRK een bedreiging van haar continuïteit betekenen, omdat de twee verzekeraars een groot deel van de SRK-portefeuille vormde.
De Ondernemerskamer moest er op een gegeven moment aan te pas komen en gelastte  NN en Aegon opnieuw om de tafel te gaan met het bedrijf SRK, dat de rechtsbijstandverzekeringen voor hen uitvoert, om  alsnog een nette ‘scheidingsregeling’ te  treffen.  

De drie betrokken partijen lieten in januari in een gezamenlijke persverklaring weten onlangs overeenstemming te hebben bereikt over de kwestie. “Nationale-Nederlanden, Aegon en Stichting SRK Rechtsbijstand hebben overeenstemming bereikt in het streven naar een oplossing waarbij de belangen van werknemers, klanten en deelnemers zorgvuldig zijn meegenomen. De drie partijen zijn positief over het bereikte resultaat op hoofdlijnen.”                                                                                    

Bij de foto (Nanning Barendsz):  Leon van Riet (NN) en Hanneke Jukema (DAS) bij de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst Rechtsbijstand tussen Nationale-Nederlanden en DAS.