50% van de deelnemers aan de marktbriefing van de Managing General Agents’ Association (MGAA) op 15 december jl. bevindt zich nog in de vroegste fase van hun digitale/API Application Programme Interface)-transformatie, zo blijkt uit de resultaten van een live enquête die bekend zijn gemaakt door Root Platform (Root), de API-first, end-to-end aanbieder van verzekeringstechnologieplatforms, maakt vandaag de resultaten bekend van een die werd gehouden tijdens een marktbriefing van de Managing General Agents’ Association (MGAA). Daaruit blijkt dat
De enquête, die werd gehouden onder senior leidinggevenden van MGA’s tijdens Root’s recente marktbriefing ‘How API-Driven Insurance Models are Transforming Distribution’, vroeg deelnemers om aan te geven waar hun organisatie zich momenteel bevindt op het pad van digitale transformatie. De resultaten waren als volgt: 40% gaf aan ‘net begonnen’ te zijn, 20% is nu bezig met het doorvoeren van veranderingen, eveneens 20% zegt ‘API-compatible’ te zijn, 10% is actief op zoek naar oplossingen en de resterende 10% staat nog niet op de roadmap van Root’s
De bevindingen benadrukken volgens Root’s de groeiende kloof tussen volledig API-compatibele MGA’s en MGA’s die nog maar net begonnen zijn met het moderniseren van hun technologie, in een tijd waarin snelheid, connectiviteit met partners en operationele efficiëntie cruciale onderscheidende factoren worden in een steeds competitiever wordende markt.
Charlotte Koep, CEO van Root: “Deze enquêteresultaten zijn een steekproef van de markt en zijn representatief voor de groeiende vraag die we zien vanuit de MGA-sector naar gesprekken over de toepassingen en voordelen van een API-first-strategie. Dat komt omdat API’s talloze sectoren hebben getransformeerd door naadloze, interoperabele, realtime digitale ervaringen mogelijk te maken, en verzekeringen vormen daarop geen uitzondering.
Zij vervolgt: “MGA’s zijn momenteel echte aanjagers van verandering in de verzekeringssector. Ze zijn market makers en differentiators, die experimenteren met innovatieve nieuwe producten en technologische strategieën, waaronder het potentieel van AI. Maar de basis voor dit alles ligt bij de juiste API-first tools. Deze verschuiving gaat niet alleen over technologie, maar ook over het heroverwegen van bedrijfsprocessen, het omarmen van de flexibiliteit om nieuwe, digitaal geïntegreerde verzekeringsproducten binnen enkele weken in plaats van maanden te testen en op de markt te brengen, en het in staat stellen van teams om beter, sneller en meer samen te werken en hun waarde beter te laten zien aan hun verzekeraars en makelaarspartners.”
Oliver Evans, Head of Growth VK bij Root, vult aan: “Uit onze gesprekken met MGA’s en partners in het Verenigd Koninkrijk blijkt duidelijk dat veel van de grootste pijnpunten in de sector – trage onboarding, gefragmenteerde gegevens, dure productupdates – al veel te lang als ‘normaal’ worden beschouwd. Met een modulaire, API-gestuurde infrastructuur worden deze uitdagingen aanzienlijk eenvoudiger op te lossen, en dankzij hun positie in de waardeketen zijn MGA’s uitstekend geplaatst om snel te reageren.”
Hij vervolgt: “De meest succesvolle resultaten zien we wanneer geweldige MGA-teams samenwerken met geweldige technologie. Wanneer die afstemming er is, versnellen integraties, wordt productinnovatie versneld en ontstaan er geheel nieuwe distributiemogelijkheden die met verouderde systemen simpelweg niet mogelijk zouden zijn. De MGAA Market Briefing-enquête bevestigt wat we elke dag horen: de markt is klaar voor deze verschuiving en de MGA’s die nu actie ondernemen, zullen een aanzienlijk concurrentievoordeel behalen.”











