Euro NCAP voert ingrijpende wijzigingen door in de manier waarop het de veiligheid van nieuwe auto’s beoordeelt, om beter aan te sluiten bij de moderne rijomstandigheden en de gevaren op de weg aan te pakken waarmee bestuurders, passagiers en andere weggebruikers vandaag de dag worden geconfronteerd.
De update, de grootste herziening sinds de invoering van het algemene beoordelingssysteem in 2009, treedt in 2026 in werking. De update omvat een grondige herziening van de test- en beoordelingsprocedures voor voertuigen, samen met een nieuwe beoordelingsmethodologie die is gebaseerd op vier belangrijke veiligheidsfasen: veilig rijden, botsingen vermijden, bescherming bij botsingen en veiligheid na botsingen.
De nieuwe aanpak, die is gebaseerd op de principes van de Haddon Matrix, test veiligheidstechnologieën per fase, maar maakt ook de evaluatie mogelijk van oplossingen die in meerdere fasen werken. Deze ingrijpende updates van het beoordelingssysteem zorgen voor een verbeterde structuur, duidelijkheid en flexibiliteit, nu veiligheidstechnologieën steeds complexer en onderling verbonden worden. De testprotocollen zullen bijgevolg om de drie jaar worden bijgewerkt.
Er zijn verschillende wijzigingen aangebracht in het testprogramma van Euro NCAP naar aanleiding van feedback van consumenten.
- Rijhulpsystemen, die bekritiseerd werden vanwege irritante waarschuwingen of opdringerige interventies, zullen niet alleen worden beoordeeld op hun ongevalpreventievermogen op het testcircuit, maar ook tijdens het rijden in de praktijk, met als doel de acceptatie door de consument te verbeteren.
- Er worden nieuwe, uitgebreide testscenario’s geïntroduceerd met als doel de acceptatie door de consument te verbeteren.
- Er worden nieuwe, uitgebreide testscenario’s geïntroduceerd om de robuustheid van botsingspreventiesystemen te verbeteren, met name in omstandigheden die meer representatief zijn voor de praktijk.
- De evaluaties van de botsingsbescherming worden uitgebreid naar een breder spectrum van lichaamsmaten van inzittenden, van kinderen tot kleinere en langere volwassenen, met behulp van volledige botsproeven, laboratoriumsledetests en geavanceerde virtuele simulaties om de nauwkeurigheid te verbeteren en meer adaptieve veiligheidssystemen te bevorderen.
- Nieuwe eisen voor na een botsing vereisen dat elektrisch aangedreven buitendeurhendels functioneel blijven voor een gemakkelijkere redding en dat elektrische voertuigen worden uitgerust met een goede isolatie van de hoogspanningsaccu, naast andere updates om eerstehulpverleners te helpen.
Dr. Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van Euro NCAP, zegt dat de bijgewerkte protocollen ervoor zorgen dat geavanceerde veiligheidstechnologie wordt ingezet waar dat het belangrijkst is: het redden van levens en het voorkomen van ernstig letsel op de Europese wegen. “Om de drie jaar herzien we onze criteria voor de sterrenclassificatie met als eenvoudig doel het aantal dodelijke slachtoffers en ernstig gewonden in het verkeer te verminderen.”
De protocollen voor 2026 versterken de strengheid en relevantie van onze tests nog verder en belonen voertuigen die goed presteren op alle veiligheidsgebieden: vóór, tijdens en na een ongeval.
De updates van de protocollen zorgen ervoor dat de tests, analyses en beoordelingen van Euro NCAP de definitieve gids blijven voor consumenten die waarde hechten aan een onpartijdige gids voor de veiligheid van de nieuwste auto’s.
Dr. Michiel van Ratingen, secretaris-generaal Euro NCAP: “ Euro NCAP blijft de veiligheidsnormen voor alle aspecten van het voertuigontwerp verbeteren, en de protocollen voor 2026 geven uiting aan deze toewijding door fabrikanten aan te moedigen levensreddende technologieën toe te passen en te verbeteren. Het beoogde resultaat is een betere bescherming van inzittenden en alle weggebruikers door effectievere rijhulp, robuuste ongevallenpreventie, verbeterde botsbescherming en beter beheer na een ongeval.”
De protocollen voor 2026 in een oogopslag
Vanaf 2026 zullen de beoordelingen van Euro NCAP worden gestructureerd rond vier veiligheidsfasen, die elk worden beoordeeld op een schaal van 100 punten ens en uitgedrukt als een percentage. Voor elke fase blijven minimumdrempels van toepassing, die bepalend zijn voor de totale sterrenbeoordeling.
De veiligheidsfasen zijn:
- Veilig rijden – Houdt rekening met de voertuigtechnologieën en -functies die bijdragen aan een veiligere rijervaring voor de bestuurder en de inzittenden.
- Botsingsvermijding – Beoordeelt de botsingsvermijdingssystemen die helpen bij het voorkomen of beperken van ernstige incidenten door middel van waarschuwingen of autonome interventie.
- Botsbescherming – Evalueert de prestaties van traditionele botsbeschermingselementen, waaronder de voertuigstructuur, veiligheidsgordels, airbags en hoofdsteunen, om letsel bij inzittenden, voetgangers en fietsers te beperken.
- Veiligheid na een botsing – Richt zich op het ‘gouden uur’ van de noodhulp door middel van informatie- en hulpsystemen voor reddingsoperaties na een botsing.
Fase één: veilig rijden
Euro NCAP zal meer nadruk leggen op technologieën voor bestuurdersmonitoring die de aandacht en betrokkenheid achter het stuur behouden, met de nadruk op verbeterde systeembetrouwbaarheid en gebruikersacceptatie. Er worden punten toegekend voor geavanceerde systemen die de prestaties van de bestuurder in realtime monitoren.
Om de hoogste beoordelingen te behalen, moeten voertuigen niet alleen gebruikmaken van continue oog- en hoofdvolging, maar ook informatie over de toestand van de bestuurder koppelen aan de gevoeligheid van rijhulpsystemen. Extra punten worden toegekend aan technologieën die tekenen van drugs- of alcoholgebruik kunnen herkennen en die het voertuig veilig tot stilstand kunnen brengen als de bestuurder niet meer reageert.
Er worden nieuwe beoordelingen van de mens-machine-interface (HMI) geïntroduceerd, waarbij de plaatsing, duidelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van essentiële bedieningselementen worden geëvalueerd, waaronder de beschikbaarheid van fysieke knoppen voor veelgebruikte functies, die volgens feedback van consumenten afleiding kunnen verminderen.
Voertuigen die kunnen detecteren of veiligheidsgordels correct worden gedragen – en die de veiligheidsgordels en airbagsystemen kunnen optimaliseren voor verschillende lichaamsbouw van bestuurders en passagiers – zullen hogere scores behalen.
Voor het eerst zal tijdens rijtests op de weg worden gecontroleerd of de informatie over snelheidsbeperkingen correct is.
Fase twee: het voorkomen van ongevallen
De bijgewerkte protocollen introduceren een strengere aanpak voor het testen van systemen voor het voorkomen van ongevallen, waaronder technologieën zoals autonome noodremsystemen en rijbaanondersteuningssystemen. Op basis van langdurige testervaring zal Euro NCAP de scenario’s uitbreiden om een beter beeld te geven van ongevallen in de praktijk, waaronder situaties in de stad waar voertuigen regelmatig te maken hebben met gemotoriseerde tweewielers, fietsers en voetgangers.
De soepelheid en intuïtiviteit van de bediening tijdens het dagelijks rijden, met name voor rijbaanondersteuningssystemen, zullen nu meetellen voor de score, waarmee tegemoet wordt gekomen aan de bezorgdheid van consumenten over opdringerige of onvoorspelbare interventies.
Auto’s die het risico van verkeerd pedaalgebruik (per ongeluk het gaspedaal in plaats van de rem intrappen) kunnen herkennen en verminderen, zullen ook worden beloond. Dit zal worden beoordeeld als onderdeel van de nieuwe ‘Low Speed Collisions’-tests, die ook Cyclist Dooring omvatten.
Fase drie: Bescherming bij botsingen
Euro NCAP zal zijn beproefde botsproefprogramma blijven verbeteren, met een hernieuwde focus op passieve bescherming. Vanaf 2026 zal bij frontale botsproeven rekening worden gehouden met een breder scala aan lichaamsbouwtypes van bestuurders en passagiers, waaronder oudere inzittenden en kinderen, ondersteund door sledetests en geavanceerde virtuele simulaties. De evaluatie van de bescherming bij zijdelingse botsingen omvat tests met een barrière aan de dichtstbijzijnde kant, een paal en een slee aan de verste kant, eveneens ondersteund door geavanceerde virtuele simulaties. Er zal meer aandacht worden besteed aan het risico op letsel bij voetgangers, met name in structurele gebieden rond de voorruit.
Fase vier: veiligheid na een botsing
Nieuwe eisen voor na een botsing omvatten onder meer dat elektrisch aangedreven buitendeurhendels na een botsing blijven werken, zodat hulpverleners gemakkelijker toegang hebben. Elektrische voertuigen moeten ook de isolatie van hun hoogspanningsaccu correct beheren.
Geautomatiseerde noodmeldingen moeten details verstrekken over het aantal inzittenden in het voertuig, wat een betrouwbare detectie vereist, zelfs wanneer de veiligheidsgordels niet zijn vastgemaakt. Deze veranderingen zijn bedoeld om een snellere en nauwkeurigere noodhulp na een botsing mogelijk te maken.
Met de opkomst van elektrische voertuigen moeten auto’s na een botsing het risico op brand door de accu aan de bestuurder kunnen melden en tijdig een waarschuwing kunnen geven als er tijdens het opladen of na een botsing brand in de accu ontstaat











