Jarige BOB-campagne focust op alle veilige oplossingen ; verzekeraars moedigen preventie-reflex aan

De BOB-campagne viert deze winter zijn dertigste verjaardag, wat gepaard gaat met veel aandacht en een aantrekkelijke wedstrijd. Assuralia, de Belgische Brouwers en Vias sturen hun aanpak van de sensibilisering bij zodat de communicatie niet enkel mikt op de persoon, BOB achter stuur. De focus zal voortaan vaker liggen op het brede gamma aan oplossingen om het veilig te houden na een avondje uit. De slogan “BOB vind je overal” verwijst naar al die alternatieven.

De autoverzekeraars regelen 56 letselongevallen per dag

Wie bij een politiecontrole negatief blaast krijgt als bedanking meestal de iconische gele BOB-sleutelhanger. Om de 30ste verjaardag van BOB extra in de kijker te zetten, zijn er de volgende weken bij die controles 30 gouden sleutelhangers te winnen! In 30 verschillende politiezones zal telkens één bestuurder beloond worden met een uniek verguld exemplaar van de sleutelhanger.
Het aantal bestuurders die bij een test positief blazen zit momenteel op het laagste peil uit de BOB-geschiedenis (1,2% vorige winter). De gunstige evolutie van de controleresultaten de laatste jaren vertaalt zich echter niet volledig in de ongevallenstatistieken. Helaas zijn er in ons land op jaarbasis nog 3.770 letselongevallen met een bestuurder onder invloed van alcohol. Vandaar dat er naast de controles ook nood blijft goed gerichte sensibilisering.
Alcohol heeft een erg negatieve invloed op de letselongevallen in het verkeer. De verzekeraars in de tak BA Auto regelen elke dag 56 letselongevallen. Zij tellen jaarlijks meer dan 700 dossiers waarin de schade oploopt tot meer dan 125.000 euro omwille van die ernstige verwondingen.

De juiste reflex kweken

Vias, Belgische Brouwers en Assuralia vragen in de nieuwe campagne meer aandacht voor de alternatieven om veilig thuis te geraken, zoals het openbaar vervoer, taxidiensten en ergens blijven logeren.
Hein Lannoy, ceo van Assuralia: “Op termijn willen we samen met onze partners een ware BOB-reflex installeren bij de bevolking. Wie plannen maakt om vanavond, volgend weekend of op een ander moment op stap te gaan, denkt meteen even na hoe hij of zij, inclusief familie of vrienden, die avond veilig wil afsluiten. Zo’n preventie-reflex aanmoedigen past perfect bij de verzekeraars die preventie altijd hoog op de agenda plaatsen en die de BOB-campagne blijven ondersteunen om zoveel mogelijk schade en menselijk leed te voorkomen”.
 
De slogan ‘BOB vind je overal’ verwijst niet enkel naar de verschillende BOB-oplossingen. De BOB-campagne zal ook op veel verschillende plaatsen te zien zijn. Langs de Vlaamse autosnelwegen, maar evenzeer in meerdere stadscentra in de drie gewesten, en vanzelfsprekend via de sociale media.
De BOB-reflex wanneer je plannen maakt: spreek op voorhand af wie BOB is, regel een taxi, gebruik het openbaar vervoer, regel een logeerbed bij vrienden of consumeer alcoholvrije dranken. Er is altijd een veilige oplossing.