Financieel dienstverleners dragen een grote verantwoordelijkheid voor het vertrouwen dat consumenten in de sector stellen. Aldus de AFM in haar ‘Sector in beeld financieel dienstverleners 2025’.
In de publicatie deelt de toezichthouder inzichten uit zijn toezicht, gesprekken met adviseurs en data van de Marktmonitor Adviseurs en Bemiddelaars (MMAB).
De AFM: “Vertrouwen in de sector is geen vanzelfsprekendheid. Het vraagt om verantwoordelijkheid van álle betrokken partijen: financieel dienstverleners, ketenpartners én de toezichthouder. Wij zien dat vertrouwen groeit wanneer organisaties hun verantwoordelijkheid nemen voor hun klanten, hun bedrijfsvoering en hun rol in de keten, met als uiteindelijke doel financiële gezondheid bij klanten. Tegelijkertijd moet de financiële sector ook kunnen vertrouwen op de rol en het handelen van de AFM. Daarom intensiveren we onze dialoog met de markt om elkaar beter te begrijpen en risico’s scherp te kunnen inschatten.”
Beheerste en integere bedrijfsvoering
De sector krimpt in aantal vergunninghouders, maar groeit in schaal. Grote kantoren (>25 fte) nemen een steeds groter marktaandeel in. Het vinden en behouden van vakbekwaam personeel blijft daarbij een uitdaging. De AFM: “Wij benadrukken ook dit jaar weer het belang van een beheerste en integere bedrijfsvoering. De inrichting van compliance en het borgen van het klantbelang zijn een belangrijk onderdeel hiervan. Extra aandacht was er dit jaar voor de collectieve vergunninghouders en de verantwoordelijkheden die zij hebben ten aanzien van de bij hen aangesloten ondernemingen.
“Hypotheekfraude is een doorlopend risico voor de integriteit van de financiële markt. Het voorkomen hiervan is een verantwoordelijkheid van veel partijen in de keten. Wij blijven de focus houden op het effectief aanpakken van meldingen die betrekking hebben op hypotheekfraude.”
Foto AFM











