UK: Frauduleuze verzekeringsclaims blijven boven de 1 miljard pond

De Britse verzekeraarsorganisatie ABI heeft benadrukt dat de strijd tegen fraude moet worden voortgezet, aangezien uit de jaarlijkse gegevens over opgespoorde fraude blijkt dat er in 2024 voor 1,16 miljard pond aan frauduleuze algemene verzekeringsclaims is vastgesteld, een stijging van 2% ten opzichte van de 1,14 miljard pond die het jaar daarvoor werd opgespoord.  Verzekeraars hebben in 2024 meer dan 98.400 fraudegevallen ontdekt, een stijging van 12% ten opzichte van 81.100 in 2023.

Autoverzekeringen blijven het gebied waar verzekeraars de meeste illegale claims zien: ze hebben gezamenlijk 51.700 autofraudezaken ter waarde van 576 miljoen pond ontdekt. Dit is 5% meer dan in 2023 en vertegenwoordigt 53% van het totale aantal claims dat gedurende het jaar is ingediend. Uitgesplitst blijkt dat de waarde van frauduleuze claims voor binnenlandse polissen met £ 36 miljoen (9%) is gestegen ten opzichte van vorig jaar, terwijl het cijfer voor zakelijke  polissen relatief stabiel is gebleven, met een stijging van £ 1,7 miljoen (1,3%).

Verzekeraars hebben ook 18.700 frauduleuze schadeclaims op propertyverzekeringen ter waarde van 189 miljoen pond vastgesteld, 11% meer dan het aantal claims dat in het voorgaande jaar werd ontdekt.  Kijkend naar de soorten fraude die oplichters hebben gepleegd, blijft dat het opschroeven van het werkelijke schadebedrag de meest voorkomende vorm is.  Het aantal claims voor dit type fraude steeg met 10% en bedroeg 466 miljoen pond.

Daarnaast hebben verzekeraars naar schatting 684.800 fraudegevallen gedeteccteerd bij de aanvraag van verzekeringen (applicatation fraud) een stijging van 7,4% ten opzichte van 2023.

Enkele ontdekte en aan het licht gekomen fraudegevallen

  • Ghost broking: Vaderdag in de rechtbank. Een vader en zoon werden veroordeeld voor het uitvoeren van een frauduleuze autoverzekeringspraktijk. Hierbij werden valse polissen verkocht met behulp van vervalste documenten, waardoor slachtoffers onverzekerd bleven. De praktijk leverde meer dan £ 61.000 op, waarvan een deel tussen hen werd verdeeld. Een derde familielid probeerde het onderzoek te belemmeren door bewijsmateriaal te verwijderen. Alle drie bekenden ze schuld en kregen verschillende straffen.
  • Woningverzekering: Déjà Vu. Een man werd veroordeeld tot 20 maanden gevangenisstraf voor acht gevallen van fraude door valse voorstelling van zaken, waarbij hij meerdere valse claims op zijn woningverzekering had ingediend. Dit is de tweede keer in acht jaar tijd dat hij soortgelijke misdrijven heeft gepleegd. Hij stak bijna £ 12.000 aan uitkeringen in eigen zak, waarbij hij meerdere verschillende identiteiten gebruikte.
  • Pas op: de tijd is om voor deze fraudeurs. Dure horloges die in verband werden gebracht met diefstal of verzekeringsfraude werden naar het buitenland gesmokkeld om te worden doorverkocht. Als reactie hierop voerde de Insurance Fraud Enforcement Department [IFED] een tweedaagse operatie uit op Heathrow Airport, waarbij horloges werden gecontroleerd aan de hand van een wereldwijde database van gestolen horloges en passagiers werden geadviseerd over hoe ze konden voorkomen dat ze frauduleuze artikelen kochten. Het initiatief was bedoeld om fraude met luxe horloges te verstoren en te beschermen

Mark Allen, Head of Fraud and Financial Crime bij ABI: “Het is geruststellend om te zien dat de sector voortdurend vooruitgang boekt in de aanpak van fraude, maar aangezien verzekeraars nog steeds voor meer dan 1 miljard pond aan valse claims ontdekken, moet de strijd worden voortgezet en zullen verzekeraars niet verslappen in hun jacht op fraudeurs. Fraude schaadt niet alleen de slachtoffers. Het drijft de premies voor iedereen op en veroorzaakt ernstige emotionele schade. Daarom blijft het aanpakken van valse claims en aanvragen een topprioriteit, maar fraude kan niet in isolatie worden aangepakt. Er is een gezamenlijke aanpak nodig, samen met andere sectoren. Veel fraude vindt plaats op sociale media en het is essentieel dat technologiebedrijven en sociale mediaplatforms met ons samenwerken en hun rol spelen in preventie en detectie.”

Hij vervolgt: “Terwijl we de Week van de Fraudebewustwording vieren, blijven we de groeiende dreiging van fraude en het belang van bescherming onder de aandacht brengen. Fraudeurs kiezen steeds vaker voor geavanceerdere, flexibelere benaderingen, ondersteund door AI. Deze week herinnert ons eraan dat bewustwording de eerste verdedigingslinie is. Voor consumenten kan alert blijven en geïnformeerd zijn het verschil maken.”

 

Nik Jethwa, Detective Chief Inspector  bij de Insurance Fraud Enforcement Department (IFED) van de politie van Londen, vult aan: “Ghost broking blijft een ernstige bedreiging vormen voor de openbare veiligheid en het vertrouwen in de verzekeringssector. Deze criminelen maken gebruik van digitale platforms om valse polissen te verkopen, waardoor slachtoffers onverzekerd blijven en blootgesteld worden aan aanzienlijke financiële en juridische gevolgen. Onze agenten pakken deze daders actief aan door middel van gecoördineerde handhaving, op inlichtingen gebaseerde onderzoeken en nauwe samenwerking met partners uit de sector.”

“Recente veroordelingen en proactieve operaties, zoals ons werk op Heathrow om fraude met luxe horloges te bestrijden, tonen aan dat we vastbesloten zijn om georganiseerde verzekeringscriminaliteit frontaal aan te pakken. Nu het bedrag aan frauduleuze claims meer dan 1 miljard pond bedraagt, blijft onze operationele focus duidelijk: verstoren, afschrikken en daders voor het gerecht brengen.”

 Ursula Jallow, directeur van het Insurance Fraud Bureau (IFB) :”Nu de ABI een stijging van het aantal ontdekte fraudegevallen meldt, is het belangrijker dan ooit dat de verzekeringssector samen optreedt in de strijd tegen fraude. Verzekeringsfraude schaadt de samenleving en de sector erkent zijn verantwoordelijkheid om eerlijke consumenten te beschermen door zijn preventie- en opsporingsstrategieën voortdurend te versterken.”

“Via onze nieuwe vijfjarenstrategie, Connected to Protect, werken we samen met onze leden om de strijd tegen fraude krachtig voort te zetten. De strategie maakt gebruik van geavanceerde technologie, verrijkte gegevens en inlichtingen, en een ongekende samenwerking binnen de sector. We werken nauw samen met de ABI, verzekeraars, wetshandhavingsinstanties en andere belangrijke partners om fraude te bestrijden en het publiek te beschermen tegen oplichting. Als u informatie heeft over verzekeringsfraude, verzoeken we u dringend om dit vertrouwelijk te melden via onze CheatLine.”