DFO Performance Onderzoek: Serviceproviders transformeren van leverancier naar partner financieel advieskantoor ; SUREbusiness best gewaardeerd in categorie Schade Zakelijk groot

De rol van serviceproviders verandert. Ze zijn niet langer alleen ‘postenbanken’ of leveranciers van losse diensten. De toekomst van de serviceproviders ligt steeds meer in het zijn van partner in het ondernemerschap van het financieel advieskantoor van morgen. Dit beeld komt naar voren uit de resultaten van het DFO Performance Onderzoek 2025 gebaseerd op 2.106 waarnemingen.

 Eisen aan het ondernemerschap nemen sterk toe
De eisen die worden gesteld aan het ondernemerschap van financieel adviseurs nemen volgens het onderzoek in rap tempo toe. “Binnen kernactiviteiten zoals hypothecair krediet, pensioenen en vermogensopbouw vinden ingrijpende veranderingen plaats. De invulling van het begrip ‘zorgplicht’ wordt jaarlijks aangescherpt, wat leidt tot een zwaardere verantwoordelijkheid voor adviseurs.”

Daarnaast voltrekken technologische ontwikkelingen zich in hoog tempo. “Deze betreffen onder meer strengere eisen op het gebied van digitale veiligheid, maar vooral ook het bijblijven met de snelle opkomst van kunstmatige intelligentie. Tegelijkertijd zien advieskantoren hun kosten aanzienlijk stijgen. Opvallend is dat de tarieven voor dienstverlening – bijvoorbeeld op het gebied van hypothecair krediet en schadeverzekeringen – geen directe relatie vertonen met deze stijgende kosten en de toegenomen kwaliteit van dienstverlening.”

Behoefte aan persoonlijk ondernemerschap blijft bestaan
De samenleving toont volgens DFO dat er blijvende behoefte is aan persoonlijk ondernemerschap: ondernemerschap waarbij de ondernemer, zijn medewerkers en hun gezamenlijke klanten een directe en persoonlijke relatie onderhouden.

“Er is geen reden om aan te nemen dat deze vorm van ondernemerschap niet kan voorzien in een maatschappelijke behoefte, naast grote, landelijk opererende organisaties die vooral via digitale kanalen communiceren met consumenten. Voor een gezond bedrijfseconomisch model is het noodzakelijk dat persoonlijk ondernemerschap óf een hogere prijs voor dienstverlening kan rekenen, óf de bedrijfsprocessen aanzienlijk efficiënter maakt. In de financiële sector lijkt de ruimte voor prijsdifferentiatie bij adviesdiensten nog beperkt .Op korte termijn is het verbeteren van operationele efficiëntie dan ook een essentiële voorwaarde om kleinschalig ondernemerschap verder tot bloei te laten komen.”

 

Serviceproviders ontwikkelen zich tot partner in het ondernemerschap
Een groot deel van de financieel advieskantoren maakt gebruik van één of meerdere serviceproviders. In het verleden lag de focus van deze partijen vooral op het bieden van aansluiting bij aanbieders die voor individuele adviseurs niet bereikbaar waren. Voor deze dienstverlening werd doorgaans geen of slechts een beperkte vergoeding gevraagd, omdat deze kon worden gefinancierd uit provisies of tekencommissies.

“In de afgelopen jaren is zichtbaar dat serviceproviders hun dienstverlening aanzienlijk hebben verbreed. Het gaat daarbij om ondersteuning op terreinen als opleidingen, midoffice automatisering, marketing en HR.”

Bureau DFO verwacht dat deze ontwikkeling zich in de komende periode versneld zal voortzetten. Serviceproviders zullen zich steeds nadrukkelijker positioneren als partner op diverse aspecten van het ondernemerschap van persoonlijke dienstverleners. Daarmee krijgen zij feitelijk het karakter van een full-service franchiseorganisatie, zij het zonder formele franchiseformule.

DFO Serviceprovideronderzoek 2025
In de periode van 1 september tot en met 6 oktober 2025 heeft DFO Onderzoek het intermediair uitgenodigd om hun oordeel te geven over de serviceproviders waarmee zij concreet ervaring hebben.Gemiddeld werken respondenten momenteel samen met 2,8 serviceproviders. Kleine advieskantoren geven daarbij een duidelijke voorkeur aan het afnemen van alle diensten bij één serviceprovider.

In het onderzoek is gekeken naar de waardering van advieskantoren voor verschillende dienstverleningsaspecten van serviceproviders, waaronder:

  • Toegang tot aanbieders
  • Algemene generieke ondersteuning
  • Prijs en productaanbod
  • Procesondersteuning
  • Specifieke diensten
  • ICT-voorzieningen
  • Klantbehoud

Bijna een derde van de kantoren geeft aan dat de samenwerking met een serviceprovider een positief effect heeft op het rendement van hun onderneming.

 

Hoogst gewaardeerde serviceproviders van 2025!

Wanneer het intermediair een groot aantal partijen waardeert ontstaan vanzelf overzichten waarin per categorie de ene marktpartij in de ogen van de respondenten beter presteert dan andere marktpartijen. Per categorie waren de hoogst gewaardeerde serviceproviders in 2025 de volgende:

 

Categorie Serviceprovider
Hypotheken groot VCN Hypotheken
Hypotheken klein LNI
Franchise Hypotheken Financieel Fit
Consumptief Krediet De Kredietmakelaar
Schade Particulier groot VCN Verzekeringen
Schade Particulier klein certe assuradeuren (voorheen AssuradeurenGilde)
Schade Zakelijk groot SUREbusiness
Schade Zakelijk klein certe assuradeuren (voorheen AssuradeurenGilde)
Inkomen groot Felison
Inkomen klein certe assuradeuren (voorheen AssuradeurenGilde)