Bijna een op de vijf mensen (19%) zegt het rechtvaardig te vinden om niet de volledige waarheid te vertellen op een verzekeringsaanvraag, wat suggereert dat er een neiging bestaat om verzekeringsfraude te plegen. Onder mensen met een autoverzekering loopt dit percentage op tot 21%. Dit wijst erop dat een minderheid bereid is om de regels te omzeilen, met name als het gaat om autoverzekeringen, zo komt naar voren uit een onderzoek van Ageas UK en YouGov dat de houding van het publiek ten opzichte van verzekeringsfraude aan het licht brengt.
De prevalentie van frauduleuze activiteiten in de praktijk en de noodzaak van voortdurende waakzaamheid in de hele sector worden benadrukt door de bevindingen van het onderzoek, waaruit blijkt dat 12% van de respondenten toegeeft zelf verzekeringsfraude te hebben gepleegd of iemand te kennen die dat heeft gedaan.
Uit het onderzoek blijkt ook dat 8% van de mensen het acceptabel vindt om bij het aanvragen van een verzekering geen juiste informatie te verstrekken en dat van degenen met een opstalverzekering één op de tien het acceptabel vindt om de kosten van schade en de prijs van de verzekerde goederen op te drijven.
Ondermijning vertrouwen
In een reactie op de bevindingen zegt Katie Davies, Director of Underwriting Services and Fraud bij Ageas UK: “Deze resultaten tonen aan dat hoewel de meeste mensen de ernst van verzekeringsfraude erkennen, er nog steeds een aanzienlijk deel is dat bepaalde vormen van oneerlijkheid als gerechtvaardigd beschouwt. Dit ondermijnt niet alleen het vertrouwen in het verzekeringssysteem, maar kan ook leiden tot hogere premies voor iedereen. Bij Ageas zetten we ons in om fraude aan te pakken door een combinatie van geavanceerde technologie en grondig onderzoek, zodat echte klanten worden beschermd en fraudeurs ter verantwoording worden geroepen.”
Verzekeringsfraude heeft niet alleen gevolgen voor verzekeraars en polishouders, ook makelaars staan in de frontlinie. Van het controleren van claims tot het navigeren door wettelijke verantwoordelijkheden, makelaars staan onder toenemende druk om frauduleuze activiteiten op te sporen en te voorkomen. De operationele en reputatierisico’s die zij lopen, maken fraude tot een gezamenlijke uitdaging voor het hele verzekeringsecosysteem.
Mike Hallam, Head of Technical Services bij makelaarsorganisatie BIBA (British Insurance Brokers’ Association): “Fraude heeft meerdere gevolgen voor makelaars. Dit kan onder meer inhouden dat verzekeraars worden geholpen bij het aantonen of een claim al dan niet terecht is, en als klanten valse verklaringen afleggen, kan dit leiden tot problemen met zowel polisverlengingen als claims.”m
Er zijn nu ook aanvullende regels voor makelaars uit hoofde van de Consumer Duty, wat betekent dat zij over voldoende processen moeten beschikken om fraude op te sporen en te voorkomen. “Dit alles leidt tot extra kosten voor makelaars bij het afhandelen van claims en het bestrijden van fraude. Er zijn ook potentiële reputatieproblemen die voortvloeien uit illegale verzekeringstussenpersonen die klanten onverzekerd achterlaten of de naam van een legitieme makelaar in verband brengen met fraude, wat duidelijk van invloed kan zijn op de reputatie van gereguleerde makelaars bij klanten.”











