Het marktaandeel van het financieel advieskanaal binnen de verzekeringsmarkt is licht verbeterd ten opzichte van het directe en bancaire kanaal van 64% in 2022 naar 66% in 2023. In dezelfde periode is het marktaandeel in het zakelijk schadesegment (incl. Beurs) licht gestegen: van 62% naar 64%. Dat valt te lezen in de meest recente editie van Adfiz : ‘Advies in Cijfers 2025-2026’.
Op pensioen na (marktaandeel stabiel op 99%) groeide in alle segmenten het marktaandeel licht: schade particulier (44%/was 43%), inkomensverzekeringen (78%/77%), individueel leven (41%/40%).
Uit de nieuwe editie blijkt volgens Adfiz verder dat driekwart van de consumenten en negen van de tien bedrijven in Nederland klant van een onafhankelijk financieel adviesbedrijf. Zo ook dat onafhankelijk financieel adviseurs verantwoordelijk zijn voor bijna 22 miljard euro aan premie aan verzekeringen en pensioenen (66% van het totaal) en ruim 71 miljard euro aan nieuwe hypotheken (74%) van het totaal).
De totale omzet van de verzekeringsbranche (direct, bancair en intermediair) bedroeg in 2023 € 33,06 miljard tegen € 31,36 miljard in 2022. Daarvan is € 21,76 miljard afkomstig van financieel adviseurs tegen € 19,99 miljard in 2022. Iets meer dan een kwart van de verzekeringsomzet – € 5,82 miljard vs € 5,22 miljard – hiervan werd geboekt door de zakelijke schadeverzekeringsmarkt (incl Beurs) en 3,72 (€3,46 miljard) door uit particuliere schadeverzekeringen












