Nederland kampt met een nijpend tekort aan gekwalificeerde insurance managers. Terwijl er naar schatting van Van Ameyde Risk Solutions bij ruim 3.300 grote bedrijven een duidelijke behoefte bestaat, zijn er slechts zo’n 160 geregistreerde professionals aangesloten bij de Nederlandse Associatie voor Risk & Insurance Managers (NARIM) en actief in organisaties. Het gevolg: cruciale risico-, verzekerings- en beleidsvraagstukken komen terecht bij juristen, controllers of zelfs ondersteunend personeel zonder diepgaande kennis van verzekeringsbeheer.
“Een polis kopen kan iedereen, maar echt inzicht hebben in welke verzekerings- of beleidsoplossing noodzakelijk is vanuit het perspectief van de organisatie, welke risico’s ontstaan bij fusies, joint ventures of duurzame innovaties en hoe de verzekeringsmarkt daarop reageert vereist vakkennis van een Insurance Manager,” zegt Ruben de Bruin, Managing Director bij Van Ameyde Risk Solutions. “Juist die kennis ontbreekt structureel in organisaties, en dat brengt onnodige gevaren met zich mee.”
Geen opleiding, wel miljoenen op het spel
Het vak van insurance manager gaat over een goed begrip van de kernactiviteiten, bedrijfsvoering, risicomanagement en verzekeringszaken in organisaties en wordt steeds omvangrijker door de opkomst van nieuwe risico’s. Hoe deze zaken zich ontwikkelen en samenhangen in een organisatie doorgrond je alleen als je daarin actief bent. Van houtbouwprojecten tot klimaatverandering en van AI tot cyberaanvallen: het sluiten van contracten met klanten en leveranciers en het verzekeren van moderne risico’s wordt steeds complexer.
“Eén incident kan een hele sector onverzekerbaar maken. Onze ervaring is dat organisaties met kennis in huis hier op voorbereid en tegenop gewassen zijn omdat er dan een professionele brug bestaat tussen organisatie, makelaars en verzekeraars, aldus De Bruin.
Escalatie van geschillen
Het tekort aan insurance managers vertaalt zich inmiddels in groeiende aantallen geschillen tussen bedrijven, verzekeringsmakelaars en verzekeraars. Bij fusies, overnames of veranderingen in strategie blijkt geregeld dat verzekeringen niet meer aansluiten op de actuele risico’s. Ook jarenlang achterstallig onderhoud aan polissen kan leiden tot onverwachte gaten in de dekking. Daardoor lopen kosten en risico’s uit de pas, en ontstaat verwarring over wie waarvoor is verzekerd. Dat komt meestal pas aan het licht bij schade – en dan is het te laat.
“Een tussenpersoon of makelaar heeft een cruciale rol in het geven van advies en bemiddelen bij verzekeringen,” benadrukt de Bruin. Deze schakels zijn onmisbaar in het proces, maar het is daarmee nog niet compleet. Want wie borgt deskundig toezicht en opdrachtgeverschap vanuit het bedrijf. Wie borgt dat de gekozen verzekeringsoplossing werkelijk aansluit bij de risico’s en accuraat is? Dat is een verantwoordelijkheid die niet buiten, maar in de organisatie ligt.”
Pas controle na professionalisering
In de praktijk leidt dat tot pijnlijke situaties: decentrale bedrijven die honderden losse polissen hebben en zo grip verliezen op hun kosten en risico’s, off-shore bedrijven die door verkeerd beleid bijna onverzekerbaar raken, wat cruciaal is voor binnenhalen van nieuwe opdrachten, of internationale ondernemingen die dubbel betalen maar tegelijk essentiële dekkingen missen. Pas na professionalisering van het verzekeringsbeheer krijgen deze organisaties weer controle, dalen de kosten en wordt continuïteit gewaarborgd.
Van Ameyde Risk Solutions versterkt organisaties van binnenuit met hun insurance managers en benadrukt dat structurele professionalisering noodzakelijk is. “Verzekerbaarheid mag nooit een verrassing zijn,” stelt de Bruin. “Zonder professionele insurance managers nemen bedrijven onnodige miljoenenrisico’s. Het is tijd dat organisaties dit vak serieus gaan inrichten.”











