Meer dan de helft van de bestuursleden die het afgelopen jaar bij Britse financiële dienstverleners zijn benoemd, bracht technologische expertise mee, wat onderstreept hoe kunstmatige intelligentie (AI) en digitale innovatie de prioriteiten van bedrijfsleidingen hervormen
Volgens de laatste EY European Financial Services Boardroom Monitor had 52% van de nieuwe directeuren bij Britse financiële dienstverleners technologische ervaring, tegenover 36% het jaar ervoor. Het huidige cijfer ligt ruim boven het Europese gemiddelde van 35%.
Bijna alle Britse financiële besturen (94%) hebben nu ten minste twee bestuurders met een technologische achtergrond, en de helft heeft er vier of meer tegenover resp. 71% en 35% in Europa. Deze cijfers laten een snelle verschuiving zien naar digitale competentie op bestuursniveau.
Verzekeraars lopen voorop
Uit het onderzoek blijkt dat verzekeraars voorop lopen in deze transformatie. Twee derde (67%) van de nieuwe bestuursleden bij Britse verzekeringsmaatschappijen had technologische expertise, meer dan het dubbele van het cijfer van het voorgaande jaar(30%) en meer dan bij banken of vermogensbeheerders. Deze trend weerspiegelt de toenemende focus van verzekeraars op technologie-integratie, van AI-gestuurde acceptatie en voorspellende analyses tot automatisering van claims en cyberweerbaarheid.
Ter vergelijking: de helft (50%) van de benoemden in het bankwezen en op de kapitaalmarkten heeft technologische ervaring – hetzelfde percentage als vorig jaar – en 44% van de nieuwe bestuursleden heeft technologische ervaring in vermogens- en activabeheer, een stijging ten opzichte van 29% vorig jaar.
Van de benoemden met een technologische achtergrond had 28% eerder leiding gegeven aan technologiegerichte teams of digitale transformatie-initiatieven uitgevoerd, terwijl nog eens 28% ervaring had opgedaan in de fintech-sector. Een kleiner deel had gewerkt in IT-systemen (8%) of cyberbeveiliging (4%), wat aangeeft dat er op bestuursniveau steeds meer vraag is naar een breed scala aan technische vaardigheden.
Toenemend aantal vrouwen met technische vaardigheden in RvB’s
Het EY-rapport laat ook een vooruitgang zien op het gebied van genderdiversiteit. Van de nieuwe technisch onderlegde bestuurders in het Verenigd Koninkrijk was 62% vrouw, waardoor de totale genderverdeling voor bestuursleden met technologische ervaring in de financiële dienstverlening op 45% vrouwen en 55% mannen kwam, vergeleken met 43% vrouw en 57% man een jaar geleden.
Hoewel ervaring op C-niveau nog steeds de meest gevraagde eigenschap is voor nieuwe bestuursleden in de financiële dienstverlening in het Verenigd Koninkrijk – 84% van de benoemden in het afgelopen jaar had ervaring op C-niveau – is technologie nu de meest gevraagde vaardigheid. Daarna volgen expertise op het gebied van bedrijfsfinanciering (48%), boekhouding (44%) en duurzaamheid (28%).
Martina Keane, hoofd Financiële Dienstverlening bij EY UK & Ireland, zegt dat de bevindingen aantonen dat technologische expertise is geëvolueerd van een wenselijke eigenschap naar een strategische noodzaak: “‘van nice to have’ naar strategisch cruciaal.”. Ze merkt op dat nu data en AI centraal staan in de groei van bedrijven, bestuurders met praktische kennis van digitale systemen cruciaal zijn voor zowel het concurrentievermogen als duurzaam bestuur.
“In het tijdperk van AI zullen data en digitale infrastructuur in toenemende mate bepalend zijn voor zowel concurrentievoordeel als duurzame groei, waardoor bestuurders met praktische kennis en hands-on technologische ervaring belangrijker zijn dan ooit. Innovatie brengt zowel kansen als uitdagingen met zich mee in de financiële dienstverlening, dus het is van cruciaal belang dat bedrijven de juiste capaciteiten implementeren om ethisch en verantwoord bestuur te ondersteunen dat nu en op de lange termijn werkt.”
Uit de AI Confidence Pulse Survey van EY bleek dat meer dan de helft (52%) van de leiders in de Britse financiële dienstverlening van mening is dat hun huidige kaders voor het managen van technologische risico’s niet volledig toereikend zijn om AI-gerelateerde uitdagingen aan te pakken. Dit betekent dat Britse leiders iets meer vertrouwen hebben dan hun Europese collega’s: 57% van de Europese leiders in de financiële dienstverlening vindt de aanpak van hun organisatie onvoldoende.Om deze risico’s te helpen beperken, investeert 58% van de Britse financiële dienstverleners fors in het uitvoeren van risicobeoordelingen voor nieuwe AI-modellen, terwijl 52% fors investeert in opleiding van medewerkers om vaardigheden, best practices en risicobewustzijn rond opkomende AI-technologieën op te bouwen.
Als reactie hierop verhogen veel bedrijven hun investeringen in risicobeoordelingen en opleiding van werknemers om het bestuur rond opkomende technologieën te versterken Voor verzekeraars betekende deze trend een marktswitch waarbij digitaal toezicht op bestuursniveau net zo belangrijk wordt als traditionele actuariële of financiële expertise. Naarmate acceptatiemodellen evolueren en de blootstelling aan technologische risico’s toeneemt, zal de integratie van technologisch onderlegd leiderschap bepalend zijn voor toekomstige strategieën in het Britse verzekeringslandschap.
Preetham Peddanagari, Hoofd financiële dienstverleningstechnologieconsultancy bij EY UK, zegt: “Technologie is geëvolueerd van een backoffice-faciliteit naar een directiekamerfaciliteit. Nu één op de twee nieuwe Britse directeuren technische expertise meebrengt, is het duidelijk dat governance zich net zo snel ontwikkelt als de technologie zelf. Net zo belangrijk is dat een groeiend aantal van deze technisch onderlegde benoemden vrouwen zijn, wat de ervaring rond de tafel versterkt en bredere perspectieven biedt die financiële dienstverleners kunnen helpen om uitdagingen aan te gaan. De volgende fase is uitvoering – toezicht op modelrisico’s, veilige gegevensfundamenten en verantwoorde implementatie – zodat innovatie veilig kan worden opgeschaald en waarde oplevert voor klanten en aandeelhouders.”











