Veel Britse verzekeringsklanten lopen het risico op problemen met claims vanwege hiaten in de informatieverstrekking

Veel Britse klanten met een woning- en autoverzekering zijn bij het aanvragen van een verzekering en bij aanpassing van hun omstandigheden onduidelijk over belangrijke informatieverplichtingen die ze aan verzekeraars moeten melden, waardoor ze het risico lopen op premieaanpassingen, opzegging van hun polis en, in het ergste geval, afwijzing van schadeclaims, zo blijkt uit nieuwe statistieken van marktonderzoeksbureau Consumer Intelligence.

Uit de bevindingen – verzameld uit een enquête onder 817 autoverzekeringsklanten en 752 woningverzekeringsklanten in het Verenigd Koninkrijk – bleek dat klanten weliswaar beseften dat belangrijke veranderingen, zoals een verhuizing of een andere auto, moesten worden gemeld, maar dat andere meldingen, zoals veranderingen in de beroeps- of burgerlijke staat, vaak werden genegeerd.

Het niet melden van dergelijke veranderingen kan – afhankelijk van de specifieke kenmerken van de betreffende polis – leiden tot premieaanpassingen, opzegging van de polis, gevolgen voor de toekomstige dekking en, in het ergste geval, afwijzing van claims.

Meldingen bij woningverzekeringen

Onder klanten met een woningverzekering werd een adreswijziging erkend als de belangrijkste factor die aan een verzekeraar moest worden gemeld. 67% van de polishouders geeft aan dat zij hun verzekeraar hiervan op de hoogte zouden stellen, terwijl de overige 33% aangaf dat zij dit niet van plan waren of niet zeker wisten of dit moest.

Consumenten waren minder geneigd om doorgevoerde woningverbeteringen te melden: slechts 37,4% van de respondenten gaf aan dat te zullen doen. Ook veranderingen in het eigendom van een woning (35,5%) en veranderingen in de bewoning (25,3%) werden relatief weinig gemeld, ondanks dat verzekeraars deze factoren als cruciaal beschouwen voor het bepalen van de dekkingsgraad.Nog minder meldingen waren er voor veranderingen in de burgerlijke staat (20,1%) en veranderingen in werk, beroep en inkomen, die allemaal minder dan 20% meldingen kregen.

Tekortkomingen in de openbaarmaking van gegevens over motorvoertuigen

In vergelijking met klanten met een woningverzekering waren klanten met een autorverzekering zich veel beter bewust van de veranderingen die zij aan hun verzekeraar moesten melden. Ongeveer 70,6% van de polishouders gaf aan dat ze een verandering van voertuig aan hun verzekeraar zouden melden. Hoewel dat percentage hoog is, wijst het er zorgwekkend genoeg op dat bijna een derde van de autoklanten hun verzekeraar niet op de hoogte zou brengen van een dergelijke verandering, of niet zeker wist of ze dat wel moesten doen.

Er werd ook een hoge mate van intentie tot melden gemeld voor veranderingen in omstandigheden, zoals de toevoeging van nieuwe bestuurders (65,4%), adreswijzigingen (64,3%) en voertuigaanpassingen (58,4%).

Consumenten waren echter aanzienlijk minder geneigd om extra voertuigen in het huishouden te melden: slechts 36,6% gaf aan dat te zullen doen. Consumenten gingen er vermoedelijk van uit dat afzonderlijke auto’s met afzonderlijke verzekeringspolissen onafhankelijk van elkaar worden behandeld, terwijl het aantal voertuigen in het huishouden in feite een beoordelingsfactor is die door verzekeraars wordt gebruikt.

De installatie van dashcams, een factor die de verzekeringspremies kan verlagen, had een relatief laag percentage van intentie tot melden, namelijk slechts 35,7%. Dashcam-installaties, een factor die de verzekeringspremies kan verlagen, hadden een relatief laag percentage van intentie tot informatieverstrekking, namelijk slechts 35,7%.

Veranderingen in beroep (20,8%), veranderingen in de arbeidsstatus (19,1%) en veranderingen in de burgerlijke staat (14,1%) hadden allemaal een vergelijkbaar laag percentage van intentie tot informatieverstrekking, terwijl veranderingen in het inkomen van een polishouder (4,9%) het laagst scoorden in de enquête.

De bredere impact

Het risico dat niet-openbaarmaking leidt tot geschillen over de dekking en reputatieschade voor verzekeraars is groot in alle verzekeringsbranches. De Financial Ombudsman Service (FOS) heeft onlangs geschillen over de dekking aangemerkt als een punt van zorg in de markten voor huisdierenverzekeringen en reisverzekeringen.

Chris Rolland, CEO van InsurEvo, legde uit dat het informeren van klanten en hen bewust maken van de details van hun polis een belangrijke factor is om de kans op geschillen met klanten in de reisverzekeringssector te verminderen. “De belangrijkste zorg moet de consument zijn – je moet ervoor zorgen dat ze het juiste product en de juiste dekking krijgen en dat ze al hun medische aandoeningen melden, zodat er geen verrassingen zijn als het gaat om de schadeafhandeling. Het gaat erom dat we beginnen met een goed gesprek met een makelaar of, wanneer de consument online gaat, dat we heel duidelijk zijn over wat het product precies dekt.Mensen zijn meer geïnteresseerd in een product dat daadwerkelijk uitkeert en dat voor je zorgt als er iets. Mensen zijn meer geïnteresseerd in een product dat daadwerkelijk rendeert en dat voor je zorgt als er iets misgaat. Dat leidt tot minder klachten en, nog belangrijker, een betere ervaring voor klanten.”

 

Door de storing bij Amazon Web Services (AWS) staan cloudplatforms in de schijnwerpers. Als je gegevens of analyses nodig hebt over hoe cloudgebruik bijdraagt aan kwetsbaarheden voor bedrijven, hebben we onlangs een veerkrachtrapport gepubliceerd waaruit blijkt dat:

    Het aantal ernstige cloudwaarschuwingen is in 2024 met 235% gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar.

    De wereldwijde cloudmarkt zal naar verwachting in 2034 meer dan 5 biljoen dollar bedragen, tegenover 912 miljard dollar in 2025.

    Tegen 2025 zal de hoeveelheid wereldwijd opgeslagen data naar verwachting 200 zettabytes (200 biljoen gigabytes) bedragen. De helft van deze data zal in de cloud worden opgeslagen, tegenover 43% in 2024, 15% in 2020 en 10% in 2015.