Volgens de nieuwste Australische Product Safety and Recall Index van Sedgwick is het aantal terugroepacties van Australische producten met 14,3% gedaald van 460 in de tweede helft (van 2024 tot 394 in de eerste helft van 2025. Ondanks deze daling werd in het eerste helft van dit jaar nog steeds het hoogste aantal productrecalls voor de eerste helft van een jaar sinds het eerste halfjaar in 2021 geregistreerd. Historisch gezien is het aantal productrecalls in de eerste helft van een jaar lager dan die in de tweede helft.
Het halfjaarlijkse rapport van Sedgwick over de Australische productveiligheids- en terugroepindex analyseert productveiligheids- en terugroepgegevens uit de Australische automobiel-, consumentenproducten- en voedingsmiddelen- en drankenindustrie, evenals productterugroepingen, correcties en waarschuwingen voor de farmaceutische en medische hulpmiddelenindustrie.
Vier van de vijf sectoren die Sedgwick vertoonden een opmerkelijke daling in het aantal gebeurtenissen in de eerste zes maanden van 2025 ten opzichte van het tweede halfjaar van 2024. De auto-industrie kende de grootste daling: 30,7%, van 163 naar 113. De voedingsmiddelen- en drankenindustrie volgde met een daling van 17,5% in het aantal terugroepacties. De farmaceutische sector en de sector medische hulpmiddelen noteerden een daling van respectievelijk 18,4% en 6,1%. De sector consumentenproducten vormde een uitzondering, met een bescheiden stijging van 2,8% in het aantal terugroepacties.
Automotive
In de eerste helft van 2025 (H1 2025) heeft het Ministerie van Infrastructuur, Transport, Regionale Ontwikkeling, Communicatie, Sport en Kunst (DITRDCSA) 113 terugroepacties uitgevoerd. Dit is een daling van 30,7% ten opzichte van de 163 recalls in de tweede helft van 2024. Het aantal betrokken eenheden daalde zelfs nog meer. In het tweede helft van 2024 werden 888.469 eenheden uit de markt teruggeroepen, tegenover 185.726 eenheden in de eerste helft van 2025.
Het merendeel van de recalls in de eerste helft van 2025 betrof personenauto’s, met 48 gevallen. Dit is aanzienlijk minder dan de 74 terugroepacties voor personenauto’s in de tweede helft van 2024. Motorfietsen stonden op de tweede plaats in de eerste helft van 2025 met 18 recalls. Dit werd gevolgd door bedrijfsvoertuigen en vrachtwagens met 11 gevallen.
De combinatie van personenauto’s en pick-up trucks had het hoogste aantal teruggehaalde eenheden in de eerste helft van 2025, met 68.930. Daarna volgden alleen personenauto’s, met 64.723 betrokken voertuigen. Motorfietsen stonden op de derde plaats, met 20.166 teruggeroepen eenheden.
Elektrische systemen waren de belangrijkste oorzaak van recallacties in de automobielsector in de eerste helft van 2025, met 17 gevallen. Dit is een daling ten opzichte van 34 terugroepacties voor dit probleem in de tweede helft van 2024. Bedrijfsremmen en aandrijflijnen waren elk verantwoordelijk voor 11recalls, waarmee ze op de tweede plaats stonden wat betreft gevaren. Uitrusting en buitenverlichting stonden op de derde plaats met elk 10 gevallen.
Motoren en motorkoelsystemen waren de belangrijkste zorg in termen van volume, met 38.254 betrokken eenheden in de eerste helft van 2025. Dit in vergelijking met 162.131 eenheden in de tweede helft van 2024. Elektrische systemen stonden op de tweede plaats met 37.334 betrokken eenheden. Dit werd gevolgd door zichtbaarheid/ruitenwissers met 29.879 eenheden.
Consumentengoederen
Er waren 111 recalls voor consumentenproducten door de Australische mededingings- en consumentencommissie in de eerste helft van het jaar, waarmee de stijgende trend van 108 in tweede elft 2024 en 94 in eerste helft 2024 werd voortgezet. Dit betekent dat het aantal terugroepacties voor de derde opeenvolgende helft van het jaar is gestegen.
De categorie consumentenproducten met de meeste recallacties in het eerste halfjaar was elektronica met 33 gevallen, een stijging ten opzichte van 26 gevallen in de voorgaande helft van het jaar. Binnen deze categorie waren voedingsadapters het meest genoemde product, met drie terugroepacties. Sport en recreatie volgde als de op één na meest uit de markt gehaalde categorie, met 15 gevallen, wat dicht in de buurt ligt van de 17 gevallen die in de tweede helft van 2024 werden geregistreerd.
Bedrijfsvoertuigen en offroad-motorfietsen waren de belangrijkste bijdragers in deze groep, met respectievelijk vijf en recallacties. Speelgoed en tuinartikelen stonden op de derde plaats met elk 14 terugroepacties in de eerste helft van 2025. Verstikkingsgevaar was het meest voorkomende risico bij terugroepacties van consumentenproducten, met 31 gevallen in de eerste helft van 2025. Dit cijfer vertegenwoordigt ongeveer 29% van alle recalls die in die periode werden gemeld, en een kleine stijging ten opzichte van de 28 terugroepacties in verband met verstikking die in de tweede helft van 2024 werden geregistreerd.
Het merendeel van deze gevaren hield verband met producten in de categorieën speelgoed en elektronica, waar knoopcelbatterijen en muntbatterijen een aanzienlijk risico vormden voor jonge kinderen die ze per ongeluk zouden kunnen inslikken. De op één na meest genoemde oorzaak was letsel. Dit hield verband met 26 incidenten, wat een lichte daling is ten opzichte van de 28 die in de tweede helft van 2024 werden geregistreerd. Opvallend is dat producten in de categorie Sport en recreatie goed waren voor 35% van alle recalls in verband met letsel tijdens de periode. Ten slotte stond de combinatie van brandwonden en brand op de derde plaats met 21 terugroepacties.
Voedsel en drank
Food Standards Australia New Zealand (FSANZ) heeft in de eerste helft van 2025 33 terugroepacties voor voedingsmiddelen en dranken uitgevoerd. Dit is een daling ten opzichte van de 40 recalls in de tweede e helft van 2024. Het is ook minder dan in de eerste helft 2024, toen er 39 terugroepacties voor voedingsmiddelen en dranken waren.
De grootste zorg op het gebied van voedselveiligheid waren niet-aangegeven allergenen. In het eerste halfjaar van 2025 was dit risico verantwoordelijk voor 16 incidenten, ofwel 48,5% van alle terugroepacties voor voedingsmiddelen. Dit in vergelijking met 29 incidenten voor deze zorg in de tweede helft van 2024. Van de betrokken allergenen werden noten het vaakst genoemd, in verband met acht recalls en goed voor de helft van alle gevallen van niet-aangegeven allergenen.
Eieren volgden als tweede belangrijkste allergeen, in verband met vier terugroepacties. Bacteriële besmetting was de op één na meest voorkomende oorzaak van recalls van voedingsmiddelen en dranken in de eerste helft van 2025, met acht gevallen, een stijging ten opzichte van zes in de tweede helft van 2024. Hiervan was E. coli verantwoordelijk voor 62,5% (vijf gevallen), gevolgd door Listeria met twee en Aflatoxine met één. Buitenlandse materialen stonden op de derde plaats, met vijf gemelde recallgevallen.
De productcategorie die het meest werd getroffen door terugroepacties in de eerste helft van 2025 was kant-en-klaarmaaltijden. Er waren acht gevallen, een daling ten opzichte van 18 in de tweede helft van 2024. Groenten en fruit, bakkerijproducten en snoepgoed stonden op een gedeelde tweede plaats met vier recalls elk. Soepen, bouillons, sauzen en specerijen stonden op de derde plaats met drie gevallen.
Van de 30 verschillende voedingsmiddelenbedrijven die betrokken waren bij terugroepacties van voedingsmiddelen en dranken in de eerste helft van 2025, hadden de meeste bedrijven slechts één recallactie. Eén bedrijf had twee incidenten en een ander bedrijf had er drie.
Medische hulpmiddelen
De nieuwe procedure van de TGA voor terugroepacties, productwaarschuwingen en productcorrecties (PRAC) is op 5 maart 2025 in werking getreden en vervangt de uniforme recallprocedure voor therapeutische goederen (URPTG) als de procedure bij het uitvoeren van marktmaatregelen in Australië. Enkele van de wijzigingen zijn onder meer het herlabelen van ‘recallacties’ naar ‘marktmaatregelen’ en de introductie van nieuwe terminologie voor sommige van de maatregelen. De bijgewerkte terminologie is terug te vinden in de gegevens over de eerste helft van 2025 in dit rapport.
In de eerste helft van 2025 (H1 2025) heeft de TGA 296 marktmaatregelen genomen in de sector medische hulpmiddelen. Deze omvatten 108 productrecalls, 153 productcorrecties, 27 productwaarschuwingen, drie terugroepingen/productcorrecties, drie recalls/productwaarschuwingen en twee productcorrecties/ productwaarschuwingen. Dit is een daling van 9,2% ten opzichte van de 326 marktmaatregelen in de eerste helft van 2024. Het is ook iets lager dan de 300 maatregelen in de eerste helft van 2024.
Softwareproblemen leidden tot 56 marktmaatregelen, meer dan enige andere gevarencategorie in de eerste helft van 2025. Dit is een stijging van 14,3% ten opzichte van de 49 software-incidenten in de tweede helft van 2024. Apparatuurstoringen kwamen op de tweede plaats met 42 marktmaatregelen in de eerste helft van 2025, een daling ten opzichte van 49 incidenten in de tweede helft van 2024.
Foute resultaten waren het op twee na meest voorkomende risico in de eerste helft van 2025 met 27 incidenten, hetzelfde aantal als in de eerste helft van 2024. De meeste marktacties met betrekking tot medische hulpmiddelen vonden plaats op ziekenhuisniveau wat betreft de distributie op de markt. Er waren 260 incidenten in deze categorie, een daling ten opzichte van 298 in het tweede halfjaar van 2024.
Er waren 19 marktacties op retailniveau en 15 op consumentenniveau. Daarnaast vonden er twee gevallen plaats op wholesaleniveau. In de eerste helft van 2025 waren er 23 marktmaatregelen voor medische hulpmiddelen die werden gecategoriseerd als Klasse I, een daling ten opzichte van 37 gebeurtenissen in de eerste helft van 2024. Er waren 226 gebeurtenissen die werden aangemerkt als Klasse II-gebeurtenissen, vergeleken met 241 in de tweede helft van 2024. Er waren 47 Klasse III-maatregelen in H1 2025.
Farmaceutische producten
In de eerste helft van 2025 heeft de TGA 40 marktmaatregelen genomen in de farmaceutische sector. Deze omvatten 29 productrecalls vier productcorrecties, zes productwaarschuwingen en één terugroeping/productwaarschuwing.Dit is een daling ten opzichte van de 49 marktacties in de tweede helft van 2024, waarvan 34 recalls. Het is ook minder dan in de eerste helft van 2024, toen er in totaal 47 marktacties waren, waaronder 33 productrecalls.
Verkeerde etikettering was met 10 marktacties in H1 2025 de grootste zorg. Verkeerde etikettering leidde tot 10 marktmaatregelen in H1 2025, het grootste aantal van alle problemen. Verontreiniging stond op de tweede plaats met zeven gevallen. Verkeerde specificaties en steriliteitsproblemen stonden op een gedeelde derde plaats met elk vier maatregelen.
Er waren 17 marktmaatregelen op detailhandelsniveau met betrekking tot de distributie op de markt. Dit doorbreekt de trend die we de afgelopen jaren hebben gezien, waarbij het merendeel van de gevallen zich op ziekenhuisniveau voordeed. In de eerste helft van 2025 vonden 13 gevallen plaats op ziekenhuisniveau. Negen gevallen vonden plaats op consumentenniveau, tegenover vier in de tweede helft van 2024. Er was één marktmaatregel op wholesalesniveau.
In de eerste helft van dit jaar waren er 11 marktacties die werden gecategoriseerd als Klasse I, een stijging ten opzichte van zes in de tweede helft van 2024. Er waren 13 acties die werden aangemerkt als Klasse II, een daling ten opzichte van 30 in de tweede helft van 2024. Er waren 16 Klasse III-acties in H1 2025, vergeleken met 13 in H2 2024.
De 40 marktmaatregelen in de eerste helft van 2025 hadden betrekking op 33 verschillende bedrijven. Hoewel de meeste bedrijven slechts in één geval werden genoemd, waren vier bedrijven betrokken bij twee gevallen. Eén bedrijf werd in vier marktmaatregelen genoemd vanwege een reeks problemen, waaronder defecte verpakkingen, verzendingsproblemen en verkeerde etikettering.
P











