Van de verschillende aspecten van dienstverlening hecht het intermediair in vrijwel alle deelgebieden aan de deskundigheid van de binnendienst. Het vakmatig kunnen sparren met een deskundige van een aanbieder scoort hoog op wat adviseurs belangrijk vinden in hun relatie met aanbieders. In de praktijk zijn dat vooral de acceptanten en schadebehandelaars. In het verlengde van deze behoefte wordt veel belang gehecht aan het acceptatiebeleid van verzekeraars en hypotheekaanbieders, zo blijkt uit de resultaten van het Performanceonderzoek van Atentikmarketing en Bureau DFO.
Het onderzoek richt zich op het belang dat het onafhankelijk intermediair hecht aan bepaalde aspecten van dienstverlening door aanbieders. Naast dit belang is aan de deelnemers van het onderzoek ook gevraagd een waardering te geven voor de dienstverlening van de aanbieders waarmee men frequent samenwerkt. In het Performance onderzoek 2025 worden dit jaar zes deelgebieden onderscheiden, te weten: Hypotheken, AOV, Lijfrente, ORV, Particulier Schade en Zakelijk Schade
Duurzaamheid scoort op hele linie laag
Het aspect duurzaamheid binnen financiële producten wordt door het intermediair in vrijwel alle deelgebieden minder belangrijk gevonden. De deelmarkt lijfrente is hierop een uitzondering. Bijna 60% van de adviseurs vindt het aspect duurzaamheid voor lijfrente opbouw belangrijk tot zeer belangrijk. Aanbieders die zich op deze gebieden sterk profileren worden door het intermediair wel als zodanig herkend.
Op de voor adviseurs belangrijke aspecten deskundigheid binnendienst en acceptatiebeleid zijn adviseurs over het algemeen tevreden tot zeer tevreden met de aanbieders waarmee ze samenwerken. Bijna 80% van de adviseurs scoort de aanbieders met een 8 of hoger!
Met name op het gebied van het gemak van de processen is verbetering mogelijk.
De hoogste beoordelingen voor 2025
Uit het performance onderzoek 2025 zijn voor de verschillende deelgebieden de hoogste beoordelingen toegekend aan de volgende aanbieders:
Deelgebied | Eerste plek | Tweede Plek | Derde plek |
Hypotheken | Obvion | ING | Lloyds Bank |
Lijfrente | OAKK | NNEK | Brand New Day |
Schade Particulier | Nh1816 Verzekeringen | Turien & Co. | Klaverblad |
Schade Zakelijk | Turien & Co. | Nationale Nederlanden | ASR |
ORV | TAF | Scildon | Nationale Nederlanden |
AOV | TAF | ASR | Movir |
Opvallende resultaten uit het onderzoek 2025 en winnaars per categorie
Schade Zakelijk
Uit een ander onderzoek van Bureau DFO blijkt dat bij financieel advieskantoren in 2024 en 2025 de belangrijkste doelstelling was om te groeien in de markt van Schade zakelijk. Turien & Co. richt zich uitsluitend op samenwerking met het intermediair. In de afgelopen jaren werd Turien & Co. al consequent hoog door het intermediair gewaardeerd op de verschillende dienstverleningsaspecten. Dit jaar bereikte zij de hoogste waardering. De aspecten deskundigheid binnendienst en telefonische bereikbaarheid worden daarbij het meest gewaardeerd.
Particulier schade
Voor de meeste financieel advieskantoren vormt de particuliere schadeportefeuille nog steeds een cruciaal onderdeel van de bedrijfsactiviteiten. Nh1816 Verzekeringen is een van de weinige aanbieders die exclusief kiest voor samenwerking met het intermediair en daarnaast meerdere initiatieven in de markt heeft ontwikkeld die het totale systeem van onafhankelijke intermediaire distributie ondersteunt. Door het intermediair wordt dit beleid, dat de maatschappij in de afgelopen jaren heeft gevoerd, gewaardeerd. Ten aanzien van de specifieke dienstverleningsaspecten wordt de maatschappij hoog gewaardeerd op de aspecten gemak processen en telefonische bereikbaarheid.
Overlijdensrisicoverzekeringen en AOV
Het aandeel consumenten dat het overlijdensrisico van zijn hypothecair krediet heeft afgedekt is fors minder dan maatschappelijk gewenst. TAF wordt in het performanceonderzoek door het intermediair het hoogst gewaardeerd. Hoge waardering bestaat onder meer voor de voorwaarden van de dekking, de telefonische bereikbaarheid en een snelle acceptatie.Tevens wordt TAF ook het hoogst gewaardeerd binnen het deelgebied AOV. In de AOV-markt onderscheidt TAF zich positief op de aspecten gemak processen en wederom de telefonische bereikbaarheid.
Hypothecair krediet
Lloyds Bank heeft in de afgelopen jaren een gestage groei doorgemaakt in haar marktaandeel op het gebied van hypothecair krediet. Ook in de waardering door het intermediair is een consequente stijging te zien. In het Performanceonderzoek 2025 drong Lloyds Bank voor het eerst tot de top 3 door. Met name telefonische bereikbaarheid en deskundigheid binnendienst worden hoog gewaardeerd. Obvion heeft dit jaar wederom de hoogste waardering gehaald binnen de categorie hypotheken.
Lijfrente
Een fors deel van de vermogensvorming in Nederland is op dit moment geconcentreerd bij senioren. De groei van deze groep consumenten in combinatie met de nieuwe mogelijkheden als gevolg van de transitie naar een nieuw pensioenstelsel leidt tot een sterke groei bij de consument voor lijfrente. Meerdere op lijfrente gespecialiseerde aanbieders richten zich daarbij met succes op de samenwerking met het intermediair. In het performance onderzoek 2025 krijgt OAKK van het intermediair de hoogste waardering. Deze waardering is onder meer gebaseerd op telefonische bereikbaarheid en snelheid administratieve processen.