WTW: Werkgevers geven prioriteit aan basisvoorzieningen en welzijn, maar kloof met behoeften werknemers blijft bestaan

Nu de kostendruk toeneemt, zoeken werkgevers naar innovatieve oplossingen om hun voorzieningenbeleid te verbeteren, waarbij ze zich richten op belangrijke gebieden die bedrijven al lang voor uitdagingen stellen. Volgens een nieuw onderzoek van WTW geven werkgevers prioriteit aan belangrijke aandachtspunten voor werknemers op het gebied van emotioneel en financieel welzijn en gezinsvoordelen, terwijl ze zich ook blijven richten op kernvoordelen op het gebied van gezondheid en pensioen. Toch blijkt uit het onderzoek dat er een kloof bestaat tussen het aanbod van werkgevers en de verwachtingen van werknemers.

Uit het onderzoek naar secundaire arbeidsvoorwaarden voor 2025 blijkt dat de grootste uitdagingen bij de implementatie van secundaire arbeidsvoorwaarden gezondheidsvoordelen (40%) en welzijn (28%) zijn. De meeste werkgevers zijn echter al bezig met het implementeren van oplossingen voor deze prioritaire gebieden. Voor gezondheidsvoordelen omvat dit het verbeteren van de dekking en het herzien van de opzet van de regelingen, met meer keuze en flexibiliteit. Om het welzijn aan te pakken, maken werkgevers gebruik van en verbeteren ze hulpprogramma’s voor werknemers, herzien ze welzijnsvoordelen en bieden ze uitgebreidere ondersteuning. Voor financieel welzijn bieden ze financiële educatie en training en verbeteren ze de communicatie over beschikbare ondersteuning.

Uit de Benefit Trends Survey 2025 blijkt dat de grootste uitdagingen bij de implementatie van strategieën employee benefits  gezondheidsvoordelen (40%) en welzijn (28%) zijn. De meeste werkgevers zijn echter al bezig met het implementeren van oplossingen voor deze prioritaire gebieden. Voor gezondheidsvoordelen omvat dit het verbeteren van de dekking en het herzien van de opzet van de regelingen, met meer keuze en flexibiliteit. Om het welzijn aan te pakken, maken werkgevers gebruik van en verbeteren ze hulpprogramma’s voor werknemers, herzien ze welzijnsvoordelen en bieden ze uitgebreidere ondersteuning. Voor financieel welzijn bieden ze financiële educatie en training en verbeteren ze de communicatie over beschikbare ondersteuning.

Werkgevers ondernemen ook actie om knelpunten aan te pakken, zoals familie, de gezondheid van vrouwen en verlofbeleid. Opvallend is dat 69% het zwangerschapsverlof of het verlof voor primaire verzorgers heeft verbeterd en 17% is van plan of overweegt dit te doen.  37% biedt al ondersteuning bij adoptie, pleegzorg en draagmoederschap en 18% is van plan dit te gaan doen. Twee derde (62%) biedt medische voordelen die de gezondheid van vrouwen ondersteunen, waaronder de menopauze, en 13% biedt vruchtbaarheidsbehandelingen aan, terwijl nog eens 24% van plan is dit te gaan doen.

Terwijl werkgevers zich richten op gezondheidsvoordelen en welzijn, blijkt uit een ander recent onderzoek – de Global Benefits Attitudes Survey – dat werknemers meer ondersteuning zoeken op het gebied van flexibele werkregelingen, pensioenvoordelen en verlofbeleid. Er is vooral veel vraag naar beleid voor werken op afstand onder werknemers: ongeveer de helft wil meer, maar een op de vijf werkgevers wil dit juist verminderen.

“De resultaten van het onderzoek onderstrepen de noodzaak voor werkgevers om hun beloningsstrategieën aan te passen om beter in te spelen op de veranderende behoeften van hun personeel. Naarmate de financiële druk toeneemt, speelt welzijn een grote rol in het leven van werknemers. Het aanbieden van middelen om mentale gezondheidsproblemen aan te pakken en meer flexibiliteit op het gebied van secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen echte onderscheidende factoren zijn. Deze strategie zal leiden tot meer betrokken en productief personeel”, aldus Andy Leighton, Health & Benefits, WTW.