Britse cyberverzekeringsmarkt is klaar om opnieuw te concurreren

 

Cybermarkt verschuift door toenemende vraag vanuit het middensegment, gemengde producten en regelgeving; capaciteit begunstigt bedrijven met bewezen veerkracht en controles.

Na een aantal jaren van forse premieverhogingen en strengere voorwaarden vertoont de Britse cyberverzekeringsmarkt tekenen van hernieuwde concurrentie. Digitale transformatie, verschuivende behoeften en een niet aflatende golf van cyberaanvallen zorgen voor een hervorming van zowel vraag als aanbod

“De Britse cybermarkt is na de moeilijke periode van enkele jaren geleden weer in een competitieve fase terechtgekomen”, aldus Bobby Fox , cyberverzekeraar bij Arch Insurance International. Volgens gegevens uit de sector zijn de premies op de primairy layers in het eerste kwartaal van 2025 met 7% gedaald, wat aansluit bij de bredere Europese trends. Voor kopers betekent deze verschuiving een duidelijke breuk met de forse stijgingen van de afgelopen verlengingscycli.

Meer invloed riskmanagers

Die zachtere achtergrond geeft riskmanagers meer invloed. Ze dringen aan op hogere limieten, ruimere voorwaarden en, in sommige gevallen, herziening van uitsluitingen die tijdens de harde markt zijn aangescherpt. Toch blijft voorzichtigheid geboden. “Hoewel kopers meer flexibiliteit zoeken op het gebied van limieten en voorwaarden, blijven verzekeraars elk risico zeer zorgvuldig beoordelen”, benadrukt Fox. ‘Bedrijven met robuuste cyberstrategieën krijgen gunstigere premies  en een bredere dekking. Sectoren met een hoge blootstelling aan ransomware worden echter nog steeds strenger gecontroleerd en krijgen meer gedifferentieerde premies.”

Die mildere achtergrond geeft riskmanagers meer invloed. Ze dringen aan op hogere limieten, ruimere voorwaarden en, in sommige gevallen, herziening van uitsluitingen die tijdens de harde markt zijn aangescherpt.Toch blijft voorzichtigheid de boventoon voeren. “Hoewel kopers meer flexibiliteit zoeken op het gebied van limieten en voorwaarden, blijven verzekeraars elk risico zeer zorgvuldig beoordelen”, benadrukt Fox.

“Bedrijven met robuuste cyberstrategieën krijgen gunstigere tarieven en een ruimere dekking. Sectoren met een hoge blootstelling aan ransomware worden echter nog steeds aan strengere controles en meer gedifferentieerde prijzen onderworpen.”

Deze evenwichtsoefening speelt zich af tegen een hardnekkige realiteit: onderverzekering. Ondanks het stijgende aantal aanvallen loopt het Verenigd Koninkrijk nog steeds ver achter op de Verenigde Staten. “Volgens een recent onderzoek van de Britse overheid naar inbreuken gaf minder dan de helft van de bedrijven aan verzekerd te zijn tegen cyberbeveiligingsrisico’s. Dit onderstreept het aanzienlijke groeipotentieel dat er voor de Britse verzekeringsmarkt bestaat.”

 

Toch blijft voorzichtigheid de boventoon voeren. “Hoewel kopers meer flexibiliteit zoeken op het gebied van limieten en voorwaarden, blijven verzekeraars elk risico zeer zorgvuldig beoordelen”, benadrukt Fox.”Bedrijven met robuuste cyberstrategieën krijgen gunstigere tarieven en een ruimere dekking. Sectoren met een hoge blootstelling aan ransomware worden echter nog steeds aan strengere controles en meer gedifferentieerde prijzen onderworpen.”

Een groot deel van die groei vindt plaats in het middensegment van de markt. Bedrijven die cyberrisico’s vroeger als een probleem voor ‘grote ondernemingen’ beschouwden, sluiten nu voor het eerst een verzekering af of herzien hun limieten. Fox wees op ‘hernieuwde aandacht voor de toereikendheid van de dekking en strengere due diligence met betrekking tot limieten’ na spraakmakende incidenten. De vraag neemt ook toe in de detailhandel, de nutssector en de productiesector, waar digitale transformatie de risico’s hertekent.

Een andere zichtbare trend zijn gemengde producten. “We zien een toenemende vraag naar gemengde oplossingen die cyberbeveiliging combineren met elementen van technologie-E&O”, aldus Fox. Voor technologiegedreven bedrijven is de grens tussen operationele risico’s en cyberrisico’s vaak vaag, waardoor geïntegreerde oplossingen bijzonder aantrekkelijk zijn.

Ransomware, AI en de volgende golf van cyberdreigingen

Groei brengt echter ook nieuwe druk met zich mee. “Ransomware blijft de belangrijkste oorzaak van grote schades, met al verschillende opvallende gevallen in 2025, waarbij aanvallers ook gebruikmaken van AI om kwetsbaarheden sneller te exploiteren”, waarschuwt Fox. Verzekeraars onderzoeken daarom de beveiligingsmaatregelen steeds gedetailleerder.

Voor de toekomst verwacht Fox zowel uitdagingen als meewind. Ransomware zal centraal blijven staan, aangewakkerd door AI en automatisering. De afhankelijkheid van een handvol cloud- en technologieproviders brengt ook systeemrisico’s met zich mee.Tegelijkertijd kunnen regelgeving en analyse de balans doen doorslaan. “Nieuwe regelgeving en een groter bewustzijn van cyberrisico’s zetten meer bedrijven ertoe aan om een verzekering af te sluiten”, aldus Fox.

“Dankzij de vooruitgang op het gebied van data en analyse kunnen verzekeraars klanten die investeren in sterke cybercontroles beter belonen.” Het Britse wetsvoorstel inzake cyberbeveiliging en veerkracht zou deze verschuiving kunnen versnellen, waardoor “cyberverzekeringen op grotere schaal door de markt worden geaccepteerd” en de acceptatienormen worden verhoogd.

Kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie heeft twee kanten, en Fox dringt er bij de sector op aan om gelijke tred te houden met opkomende risicopatronen, zoals de groeiende rol van AI in cyberdreigingen, “zowel bij het automatiseren van aanvallen als bij het mogelijk maken van meer geavanceerde social engineering”.

De vooruitzichten voor de Britse cybermarkt zijn daarom niet alleen competitief, maar ook complex. De winnaars zullen degenen zijn die groei in evenwicht kunnen brengen met discipline, zich kunnen aanpassen aan veranderende dreigingen en capaciteit kunnen combineren met echt partnerschap.

 

Duitse verzekeraars betalen 293 miljoen euro voor gestolen auto’s

Na een daling tijdens de coronapandemie slaan autodieven weer vaker toe in Duitsland. De statistieken van het Duitse Verbond van Verzekeraars GDV laten zien dat de hoofdstad Berlijn nog steeds de hotspot voor autodiefstal is.

Autodieven hebben vorig jaar 14.162 auto’s met cascoverzekering gestolen en daarmee opnieuw grote economische schade veroorzaakt. “In 2024 hebben de autoverzekeraars hun klanten ongeveer 293 miljoen euro aan schadevergoeding uitgekeerd”, zegt Jörg Asmussen, algemeen directeur van de Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft (GDV), de Duitse brancheorganisatie voor verzekeraars. In vergelijking met het voorgaande jaar daalden zowel het aantal diefstallen (2023: 14.585) als het schadebedrag (2023: 312 miljoen euro) licht.

Maar na de dieptepunten tijdens de coronapandemie blijft het niveau hoog. Voor het tweede jaar op rij werden opnieuw meer dan 14.000 voertuigen gestolen. “Gemiddeld hebben de autoverzekeraars elke dag bijna 40 diefstallen afgehandeld en daarvoor dagelijks meer dan 800.000 euro betaald”, aldus Asmussen.

Toyota in het vizier van autodieven

Dieven richten zich vooral op hoogwaardige SUV’s en modellen uit de hogere middenklasse en de topklasse. Elke diefstal kostte de verzekeraars ongeveer 20.700 euro. “Over het geheel genomen zien we een duidelijke trend: terwijl het aantal diefstallen op lange termijn afneemt – afgezien van de uitzonderlijke situatie tijdens de coronapandemie – stijgt de schade per voertuig aanzienlijk”, zegt Asmussen. “In 2014 bedroegen de gemiddelde kosten per diefstal nog ongeveer 14.500 euro, terwijl er bijna 18.000 auto’s werden gestolen.”

Momenteel zijn vooral modellen van Toyota erg in trek. De Japanse fabrikant staat met vier modellen op de lijst van de tien meest gestolen modellenreeksen. Net als in 2023 staan drie Toyota-modellen bovenaan: de Toyota Land Cruiser en varianten van de Lexus NX en Lexus UX. Bijzonder duur waren diefstallen van Porsche 911-modellen, die gemiddeld meer dan 100.000 euro per stuk kostten. De Top-1o bestaat verder uit Chrysler Grand Cherokee4, Kia Stinger 1, Toyota RAV4 5, Hyundai Santa Fe 4, Audi Q72, Fiat Alfa Stelvia 1. En Kia Niro2.

 

Hoogste risico op diefstal in Berlijn, stijging in Baden-Württemberg

In een vergelijking tussen de deelstaten en grote steden lopen Berlijnse autobezitters nog steeds veruit het grootste risico op diefstal. In de loop van het afgelopen jaar werden 3.855 auto’s met cascoverzekering gestolen. “Berlijn is en blijft de hoofdstad van de autodiefstal, hier vindt meer dan een op de vier diefstallen in heel Duitsland plaats”, zegt Asmussen. In het zuiden van Duitsland blijft het risico op diefstal aanzienlijk lager. “Maar zelfs in het relatief veilige Baden-Württemberg steeg het aantal gevallen met ongeveer 11% tot een totaal van 635 auto’s”, aldus Asmussen.

Na Berlijn (39 diefstallen per 10.000 verzekerden) volgen qua aantal diefstallen de deelstaten Hamburg (14), Brandenburg (9), Bremen (6) en Sachsen-Anhalt (4).

Alle cijfers over autodiefstallen zijn hier te zien: https://www.gdv.de/gdv/statistik/autodiebstahl

 

 

 

EU-beroepsbevolking krimpt met 30 miljoen door dalende geboortecijfers