Tijdens de jaarlijkse conferentie van de International Union of Marine Insurance (IUMI) meldt Mike Brews, voorzitter van de IUMI Cargo Committee, dat de markt voor goederenverzekeringen stabiel is, maar waarschuwde hij dat er onzekerheid in het verschiet ligt.
Volgens het laatste onderzoek van IUMI bedroegen de wereldwijde premies voor goederenverzekeringen voor 2024 $ 22,64 miljard, een stijging van 1,6% ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze gestage stijging zet een meerjarige opwaartse trend voort. Het is bemoedigend dat de schaderatio’s voor goederenpolissen – het saldo tussen verdiende premies en uitgekeerde claims – sinds 2018 in de meeste regio’s consistent zijn verbeterd. Ook het claimklimaat is relatief gunstig gebleven, met geen meldingen van grote catastrofale schades in 2024.
Brews merkt op: “De goederenverzekeringsmarkt blijft stabiel wat betreft de wereldwijde premie-inkomsten. We hebben dit jaar een bijzonder grote stijging gezien vanuit China, hoewel dat waarschijnlijk grotendeels een correctie is van eerder te laag gerapporteerde verzekeringen op rendementen. Dat gezegd hebbende, blijft onze sector worstelen met voortdurende uitdagingen, waaronder vrachtophopingen, verkeerd aangegeven vracht, de overgang naar net zero en oorlogsgerelateerde risico’s. Over het geheel genomen bracht 2024 echter geen onverwachte schokken met zich mee.”
Vooruitkijkend benadrukte Brews echter de groeiende impact van tarieven: “De goederenverzekeringsmarkt blijft stabiel wat betreft de wereldwijde premie-inkomsten. We hebben dit jaar een bijzonder grote stijging gezien vanuit China, hoewel dat grotendeels waarschijnlijk een correctie is van eerder te laag gerapporteerde verzekeringen op rendementen. Dat gezegd hebbende, blijft onze sector worstelen met voortdurende uitdagingen, waaronder vrachtophopingen, verkeerd aangegeven vracht, de overgang naar netto nul en oorlogsgerelateerde risico’s. Over het geheel genomen bracht 2024 echter geen onverwachte schokken met zich mee.”
“Tarieven beginnen nu pas hun invloed te laten voelen. In de komende maanden zullen we nauwlettend in de gaten houden hoe ze de verzekerde vrachtwaarden hervormen en of verladers en ontvangers overschakelen naar nieuwe markten en bestemmingen om ze te omzeilen. Deze veranderingen kunnen het hele vrachtlandschap veranderen.”
Volgens Brews zouden tarieven de verzekerde waarden – en de daarmee samenhangende risicoaccumulaties – met maar liefst 50% kunnen doen stijgen, met name in Noord-Amerika. Ook andere regio’s zouden de gevolgen kunnen ondervinden, afhankelijk van waar de risico-overdracht binnen de wereldwijde toeleveringsketens plaatsvindt.
Verschuivende handelsstromen zouden de gevestigde verzendpatronen kunnen verstoren, waardoor verzekeraars zich moeten aanpassen aan nieuwe routes, havens en opslagfaciliteiten, die elk verschillende risicoprofielen met zich meebrengen.
Brews ging ook in op de prestatietrends van de markt: “We zien duidelijk een toename van de marktcapaciteit. Sommige verzekeraars nemen nu grotere risico’s aan tegen concurrerende premies, wat onvermijdelijk leidt tot een zekere verzwakking van de markt. Ik verwacht echter niet dat deze zo sterk zal dalen als sommigen voorspellen. Het verzekeren van goederen blijft winstgevend en dat trekt nieuwe investeringen aan.”
Ondanks de huidige periode van relatieve stabiliteit waarschuwt Brews dat tarieven en bredere geopolitieke spanningen nog steeds voor aanzienlijke verstoringen kunnen zorgen:“Als deze krachten de handelsroutes, kosten en volumes hervormen,” concludeerde hij, “zullen de stabiliteit en winstgevendheid van de markt ongetwijfeld onder druk komen te staan.”











