KPMG introduceert Workbench: platform voor AI en AI-agents

KPMG Nederland implementeert Workbench: het eigen AI-platform dat is ontwikkeld op Microsoft-technologie. Alle KPMG-medewerkers wereldwijd krijgen toegang tot ‘AI-oplossingen en AI-agents’ via één centrale omgeving, ongeacht functie, land of sector. Binnen het KPMG-netwerk zet Nederland hiermee een belangrijke stap in het versnellen en verbeteren van AI-gedreven dienstverlening.

“Er is nu één centrale KPMG AI-omgeving waarin we op een veilige en verantwoorde manier AI-modellen en AI-agents kunnen ontwikkelen en inzetten,” vertelt Alexandra van der Tuin, AI Country Lead bij KPMG Nederland. “Doordat we binnen het KPMG-netwerk elkaars modellen kunnen gebruiken en kennis delen, kunnen we sneller oplossingen bieden aan onze klanten. Het platform is zo ingericht dat we grip houden op kwaliteit, wet- en regelgeving en ethiek.”

Sneller samenwerken, slimmer ontwikkelen
“Workbench maakt het mogelijk om AI-oplossingen internationaal te hergebruiken en sneller nieuwe AI-oplossingen te bouwen,” vertelt Van der Tuin. Hierdoor helpt het KPMG-professionals in verschillende bedrijfsonderdelen om slimmer te werken, met en voor klanten. Daarnaast voorkomt het dubbel werk, stimuleert het de samenwerking en versnelt innovatie. “De AI-modellen ondersteunen bijvoorbeeld bij complexe data-analyses, algemene en functie-specifieke taken in onze advies- of assurance-diensten, zoals op het gebied van risk & regulatory, deals- en technologiedienstverlening”, zegt Van der Tuin.

Workbench maakt de weg vrij voor de volgende generatie AI-ondersteunde dienstverlening, waarbij AI taken van onze professionals overneemt en/of ondersteunt, zodat meer waarde kan worden geleverd vanuit expertise. Van der Tuin: “Dit vraagt om aanpassing in hoe wij mensen ons werk uitvoeren en dat wij andere vaardigheden leren. Het is een samenspel tussen AI-technologie en menselijke expertise. En het blijft dus ook mensenwerk.”