Voor de mogelijkheden van AI is in de financiële sector veel aandacht. Per verzekeringsproduct maakt zo’n 60-80% van de verzekeraars inmiddels gebruik van AI of is dat in de nabije toekomst van plan. AI wordt dan vooral ingezet voor fraudebestrijding, claimafhandeling en klantbediening. Ook adviesbedrijven verkennen steeds vaker de mogelijkheden van AI. Daarbij wordt vooral gekeken naar de mogelijkheden op het gebied van marketing (67%), klantbediening (61%), administratie (57%), advies (57%) en compliance/veiligheid (17%).Bijna de helft huishoudens financieel kwetsbaar of ongezond, onder jongeren bijna driekwart
Hoewel de financiële gezondheid/toereikendheid van Nederlandse huishoudens iets is verbeterd (53% in 2024 t.o.v. 47% in 2023) blijft aandacht hiervoor noodzakelijk, zeker in het licht van de economische onzekerheid door recente geopolitieke ontwikkelingen. Wat daarbij ook grote zorgen baart is de grote groep 18-24 jarigen die financieel kwetsbaar/ongezond is (71%).
Grote onduidelijkheid onder woningeigenaren over dekkingen bij klimaatschade
Veel Nederlanders ondernemen nog geen actie tegen klimaatrisico’s als het gaat om hun woning. Dat komt omdat ze niet weten welke maatregelen ze kunnen nemen (28%), ze er nog niet eerder mee te maken hebben gehad (27%), ze de kosten te hoog vinden (20%) of het risico klein achten (19%). Ook weet een grote groep woningeigenaren niet zeker of ze gedekt zijn voor klimaatschades (afhankelijk van de schadeoorzaak 62-75%).
Net zoals bij de vorige edities zijn ook voor deze zevende editie weer talloze onderzoeken en studies doorgespit om zo de cijfers te presenteren, de cijfers achter de cijfers te interpreteren en de verbanden te leggen om te begrijpen welk verhaal de cijfers vertellen. Hiermee bieden we inzicht in de bewegingen op het gebied van klantbehoeftes, klantpercepties, ondernemerschap en samenwerking in de keten en laten we zien hoe de sector ervoor staat en hoe ze invulling geeft aan haar kernfunctie: het verbeteren van het financieel gedrag van mensen.