De wereldwijde premiebasis voor maritieme verzekeringen voor 2024 werd gerapporteerd op $ 39,92 miljard, wat neerkomt op een stijging van 1,5% ten opzichte van het voorgaande jaar, zo blijkt ut de cijfers en trends die IUMI deze week heeft gepresenteerd tijdens haar jaarlijkse conferentie in Singapore haar analyse van de laatste trends op de maritieme verzekeringsmarkt gepresenteerd.
De wereldwijde inkomsten waren als volgt verdeeld over de regio’s: Europa 46,96%, Azië/Pacific 29,79%, Latijns-Amerika 10,19%, Noord-Amerika 7,75%, Midden-Oosten 3,53% en Afrika 1,38%.Per bedrijfstak was het grootste aandeel voor transport/goederen met 57,23%, gevolgd door wereldwijde casco met 23,51%, offshore-energy met 11,71% en maritieme aansprakelijkheid (anders dan P&I gedekt door IG-clubs) met 7,55%.
In een toelichting op de premie-inkomsten stelt IUMI’s Chief Analyst Veith Huesmann: “We zien dat de premie-inkomsten in Azië sinds 2016 gestaag groeien, ondersteund door nieuwe productlijnen en toenemende handel binnen Azië. Europa en Latijns-Amerika lijken daarentegen sinds 2023 een plateau te hebben bereikt. Veranderingen in de premie-inkomsten zijn meestal het gevolg van een toename van de wereldhandel (voor goederen) in combinatie met een stijging van de waarde van schepen (voor casco’s) of een stijging van de olieprijs die meer activiteit in de offshore-energiesector stimuleert, hoewel dit in 2024 niet het geval was. Geopolitieke instabiliteit zal uiteraard gevolgen hebben voor specifieke regio’s. Daarnaast zullen ook de algemene marktomstandigheden, met name de capaciteit, een effect hebben. In 2024 kwam er meer capaciteit op alle markten beschikbaar.”
De andere kant van de medaille is volgens hem dat het schadeverleden relatief gunstig blijft. “Dat heeft zich vertaald in goede prestaties – in termen van schaderatio’s – voor de . bedrijfsonderdelen casco en goederen. De eeuwige uitdagingen van steeds grotere schepen, netto nul, verkeerd aangegeven ladingen, accumulaties, scheepsbranden en risicovolle zones blijven echter bestaan.
Goederen
Goederen blijft de wereldwijde maritieme verzekeringspremies domineren met een aandeel van $ 22,64 miljard dollar in 2024, een stijging van 1,6% ten opzichte van vorig jaar. De premies worden grotendeels bepaald door de wereldwijde handelsactiviteit en de ontwikkelingen in de prijzen van activa en grondstoffen. Met name de olieprijs speelt een dubbele rol: het is zowel een belangrijk product als een belangrijke bron van inkomsten, die van invloed is op zowel vracht- als offshore-energieverzekeringen.
De goederenpremies blijven sterk beïnvloed door de Chinese markt, die wordt aangedreven door e-commerce en retourverzekeringen. Europa (37,68%), van oudsher de leidende vrachtmarkt, kent nu een lichte daling, terwijl Azië/Pacific (35,15%) blijft stijgen. Als gevolg daarvan wordt de kloof tussen beide markten kleiner.
De schaderatio’s voor goederenverzekeringen zijn sinds 2018 gestaag verbeterd, wat nieuwe capaciteit op de markt stimuleert. In 2023 en 2024 rapporteerde Europa uitzonderlijk lage schaderatio’s, terwijl Latijns-Amerika op een gemiddelde van 40-50% bleef steken. In de VS rapporteerde een klein aantal bedrijven slechte resultaten, waardoor het gemiddelde van de brown water-markt op ongeveer 50-60% kwam te liggen. Het uitblijven van grote catastrofale schades in 2024 in combinatie met beheersbare slijtageschades heeft bijgedragen aan een stabiele vrachtmarkt. De impact van de huidige economische en politieke onzekerheden moet echter nog blijken.
Zeecasco
De zeecascomarkt (Ocean Hull) rapporteert wereldwijd premies van $ 9,67 miljard, een stijging van 3,5% ten opzichte van het voorgaande jaar. De dominantie van de Europese zeevrachtmarkt (52,91%) ten opzichte van andere regio’s blijft aanzienlijk en de kloof tussen Europa en Azië blijft groter worden.
Verschillende Europese landen rapporteerden een opmerkelijke premiegroei in 2024, deels onder invloed van schommelende wisselkoersen: Turkije noteerde een stijging van meer dan 30%, de Scandinavische landen rapporteerden een stabiele stijging van 5% en Rusland – dat is opgenomen in de Europese rapportage – kondigde een groei van 15% aan als gevolg van opgelegde sancties.
In Azië rapporteerde China een groei van 9% in casopremies. De algemene trend voor Azië is het afgelopen jaar echter afgevlakt, waarbij de Chinese prestaties de zwakkere resultaten in andere Aziatische markten, zoals India, Singapore en Japan, gedeeltelijk compenseerden. Dit kan worden verklaard door het feit dat veel nieuwbouwschepen die vanuit China worden geleverd, doorgaans lokaal worden verzekerd.In Europa is de gemiddelde schaderatio sinds 2021 relatief stabiel gebleven op ongeveer 60-65%. Kosteninflatie, eigenrisico-structuren en premieontwikkelingen blijven deze cijfers bepalen. Voor een diepgaandere analyse kan worden verwezen naar de IUMI Hull Inflation Index op www.iumi.com .
Nieuwe capaciteit op de cascomarkt heeft ook gevolgen, niet alleen voor het kernproduct, maar ook voor aanvullende dekkingen zoals verlies van huurinkomsten. Geopolitieke spanningen, die een omleiding van de wereldhandel noodzakelijk maken, verlichten tijdelijk de beperkingen aan de aanbodzijde.
De veroudering van de wereldwijde vloot brengt extra uitdagingen met zich mee. Door uitstel van sloop blijven oudere schepen in de vaart, wat op zijn beurt leidt tot een toename van het aantal claims op machines. Branden op autotransportschepen en containerschepen blijven ook een groot probleem voor casco- en vrachtverzekeraars. Opkomende factoren zoals de introductie van alternatieve brandstoffen en nieuwe technologieën zoals 3D-geprinte reserveonderdelen vormen nieuwe uitdagingen voor verzekeraars. De toenemende inflatie van de kosten draagt verder bij aan een grotere kans op constructieve totale verliezen.
Offshore-energy
De wereldwijde premies op de offshore-energiemarkt bedroegen in 2024 naar verluidt $ 4,34 miljard, een daling van 7,9% ten opzichte van 2023. De Britse markt bleef domineren met een wereldwijd premieaandeel van 67,33%.
Deze markt blijft kampen met een langdurige zachte cyclus, die nu al vijf tot zes jaar aanhoudt. De daling van de Europese premiecijfers in 2024 is voornamelijk te wijten aan niet-verlengingen en een afname van nieuwe activiteiten in het Verenigd Koninkrijk. De volumes die door markten zoals Japan, Maleisië en Egypte worden gerapporteerd, vertonen een stabiele tot dalende trend.
De Scandinavische markt toont veerkracht en rapporteert een stijging van 27%, terwijl Nigeria opvalt met een daling van 40% als gevolg van de afschaffing van benzinesubsidies, de liberalisering van de valutamarkt en de overgang van vaste naar variabele wisselkoersen door de centrale bank. Hoewel er in 2024 geen grote schadeclaims waren, blijven slijtageverliezen de grootste zorg. De olieprijzen vertonen tekenen van stabilisatie rond de 60-70 dollar per vat, nu de OPEC+ begint met het afbouwen van haar vrijwillige productieverlagingen van 2,2 miljoen vaten per dag in zes in plaats van 18 maanden.
Stabiel
Samenvattend zei Jun Lin, voorzitter van de IUMI Facts & Figures Committee:”De maritieme verzekeringssector is relatief stabiel, maar heeft te maken met enkele sterke tegenwind, waarbij geopolitieke en handelsspanningen een ongekende mate van onzekerheid creëren in de wereldhandel. Hoewel de groei van de zeevaart is vertraagd – deels als gevolg van tarieven en een normalisatie na de buitengewone vraagstijging in 2024 – is het bemoedigend om te zien dat de groei van het volume aan schonere brandstoffen die van fossiele brandstoffen overtreft.”
Hoewel de invoerheffingen een impact hebben, hebben ze, in hun context geplaatst, momenteel minder dan 4 % invloed op de wereldhandel. De rentevoeten zijn wereldwijd al begonnen te dalen en de daaruit voortvloeiende daling van de inflatie zal waarschijnlijk een impact hebben op de totale winstgevendheid van de meeste verzekeraars. Evenzo zal de verzwakking van de Amerikaanse dollar de premie-inkomsten onder druk zetten en de schadelasten verhogen voor verzekeraars die uitkeringen doen in andere valuta’s dan de Amerikaanse dollar.
Tegelijkertijd vormt de verouderende wereldwijde vloot een groeiende uitdaging, van machinestoringen tot toenemende onderhoudsbehoeften en het welzijn van zeevarenden. De schadeclaims waren relatief gunstig in 2023 en 2024, maar dit jaar is er een stijging te zien, met name in het aantal strandingen, grote scheepsbranden en natuurlijk oorlogsgerelateerde schades.
De relatief lage olieprijs blijft van invloed op de prijzen van offshore-energie en daarmee ook op de verzekeringspremies. Er is een aanzienlijke terugval geweest in de kapitaaluitgaven, met name in het Midden-Oosten. We hebben in 2024 ook een daling gezien in de investeringen in offshore windprojecten, maar de uitgaven zullen naar verwachting dit jaar en de komende jaren weer aantrekken.