Een voetganger raakte afgelopen zondag gewond bij een aanrijding met een fatbike in het Vondelpark. Zowel de voetganger als de bestuurder van de fatbike zijn naar het ziekenhuis gebracht. Bij een ongeval met een niet goed gekeurde fatbike keert de verzekering vaak niet uit. De fatbike bestuurder dient de schade van het slachtoffer dan zelf te betalen. Dit kan leiden tot langdurige financiële problemen. Voor slachtoffers is het moeilijker om hun schade volledig vergoed te krijgen. Nieuwe regelgeving is wenselijk. Als er op korte termijn niets verandert zal het aantal verkeersslachtoffers met ernstig letsel verder toenemen.
Een fatbike moet aan drie eisen voldoen om als gewone elektrische fiets te gelden. De fiets mag geen gashendel hebben, de trapondersteuning mag maximaal 25 kilometer per uur zijn en het vermogen van de elektromotor mag niet hoger dan 250 watt zijn. Er rijden helaas veel niet-goedgekeurde en opgevoerde fatbikes op de Nederlandse wegen. Deze hebben de technische kenmerken van een bromfiets, waarvoor een typegoedkeuring, kenteken en verzekering nodig is. Bij een ongeval met een ongekeurde fatbike vergoedt de aansprakelijkheidsverzekering de schade niet. Het slachtoffer dient de schade te verhalen bij de fatbike bestuurder zelf.
Als een kind jonger dan 14 jaar aansprakelijk is voor de schade als gevolg van een ongeval ben je als ouder aansprakelijk. Bij kinderen van 14 en 15 jaar kan het kind of de ouder aansprakelijk zijn. Kinderen van 16 jaar zijn zelf aansprakelijk. Maar weinig kinderen van deze leeftijden zijn financieel daadkrachtig genoeg om een groot schadebedrag te betalen. De schade voor een slachtoffer kan hoog oplopen door bijvoorbeeld gemaakte medische kosten. Ook de zorgverzekeraar en de werkgever van het slachtoffer hebben de mogelijkheid om hun kosten op de fatbike bestuurder te verhalen. Het ministerie onderzoekt of een gedragsaanpak de overlast door elektrische fietsers kan verminderen. De populariteit van de fatbike komt vermoedelijk door hun hoge snelheid en het niet hoeven dragen van een helm. Het Kabinet werkt aan regelgeving die vanaf 2027 jongeren tot 18 jaar verplicht een helm dragen op fatbikes. Bron rn Foto BrandMR |