|
|||||
Chantal Vergouw, Raad van Bestuur KPN: “Het gebruik van AI roept terecht vragen op over ethiek, privacy, energieverbruik en werkgelegenheid. De implementatie van AI vraagt dan ook om grote zorgvuldigheid. Tegelijkertijd is AI een enorme motor voor innovatie en procesoptimalisatie. Het helpt ons om onze klanten nog beter van dienst te zijn, door het sneller opspeuren en verhelpen van storingen of het overnemen van repeterend werk, zodat er meer tijd is voor menselijke interactie en meer ruimte voor empathie en creativiteit. Het gebruik van AI is niet enkel een IT- of HR-project, het is cruciaal dat leiders vanuit een voorbeeldrol actief met AI aan de slag gaan.” | |||||
Mens en technologie moeten samen optrekken Uit het onderzoek blijkt dat 60% van de organisaties actief werkt aan het optimaliseren van de digitale werkomgeving. Dit levert voordelen op als hogere productiviteit, betere databeveiliging en meer flexibiliteit. Waar IT-professionals vooral inzetten op technologische vernieuwing en veiligheid, leggen HR-professionals de nadruk op het welzijn en de ontwikkeling van medewerkers. Het onderzoek laat zien dat organisaties verwachten dat aandacht voor technologie én mens voordelen gaat bieden die leiden tot hogere medewerkerstevredenheid, hogere productiviteit en meer efficiëntie. Optimalisatie van de digitale werkomgeving vraagt daarom om een continue en gezamenlijke aanpak van IT, HR en alle andere afdelingen binnen de organisatie. |
|||||
Grote behoefte aan ontwikkeling digitale vaardigheden
Maar liefst 85% van de ondervraagde professionals geeft aan dat medewerkers meer ondersteuning moeten krijgen bij het ontwikkelen van hun digitale vaardigheden. Grote bedrijven investeren vaker in onlinecursussen, workshops en trainingen om continu leren te stimuleren dan middelgrote organisaties. Zowel IT- en HR-professionals wijzen op het belang van digitale vaardigheden, waarbij HR-professionals extra aandacht vragen voor de begeleiding van oudere medewerkers. |
|||||
![]() |
|||||