Hoewel het totaal aantal verkeersongevallen vorig jaar daalde, kregen fietsers, voetgangers en motorrijders juist vaker te maken met ongelukken. Dat meldt het AD. Zo waren 21.500 fietsers betrokken bij een aanrijding, het hoogste aantal in tien jaar. Ook het aantal bij ongelukken betrokken motorrijders is in tien jaar tijd nooit zo hoog geweest: ruim 3.800. En het aantal aangereden voetgangers is met 600 gestegen, naar bijna 2.300. Dat is het hoogste aantal sinds 2018.
Uit cijfers van Rijkswaterstaat blijkt dat er in totaal ruim 126.000 ongelukken waren, waarbij 675 mensen omkwamen en bijna 25.000 gewonden vielen; in ruim 100.000 gevallen bleef het bij blikschade.
Oorzaken
Volgens onderzoeksinstituut SWOV spelen meerdere factoren een rol. Een belangrijke oorzaak is de vergrijzing: steeds meer 60-plussers blijven actief en fietsen langer, maar lopen ook meer risico op letsel. Ook eenzijdige ongelukken komen vaker voor. Fietsers raken geregeld gewond doordat ze botsen met een andere fietser of voetganger, of doordat ze zelf ten val komen. Daarbovenop zorgen drukke fietspaden en afleiding in het verkeer, zoals automobilisten die hun telefoon gebruiken, voor extra risico’s.
Toename verwacht
Onderzoeksinstituut SWOV verwacht dat het aantal verkeersdoden de komende decennia zal stijgen, vooral onder fietsers en voorspelt dat het aantal verkeersdoden stijgt van 675 in 2024 naar 930 in 2060. Ook het aantal ernstig gewonden neemt waarschijnlijk flink toe: van 7.400 naar bijna 11.900 per jaar. Vooral fietsers zullen naar verwachting vaker slachtoffer worden van ernstige ongevallen.
Veilig Verkeer Nederland pleit daarom voor een combinatie van maatregelen. Zo moet er meer gehandhaafd worden op snelheid en afleiding in het verkeer. “De politie moet ervoor zorgen dat het veilig is in Nederland.Daar hoort ook de veiligheid op de weg bij.” Ook zijn investeringen in veiligere infrastructuur nodig, met betere fietspaden en verkeerssituaties. Daarnaast wil VVN dat het dragen van een fietshelm gestimuleerd wordt, zeker onder oudere fietsers. Een helm voorkomt geen ongelukken, maar kan wel veel letsel beperken. De politie benadrukt dat handhaving helpt, maar wijst verkeersdeelnemers ook op hun eigen verantwoordelijkheid.