Independer: Aantal fietsongevallen flink gestegen

Het aantal fietsongevallen neemt toe. Vorig jaar was er een stijging van 6,3%. Hoewel het aantal incidenten in elke provincie stijgt, springt vooral Drenthe eruit. Hier gaat het zelfs om een toename van bijna een kwart in één jaar tijd. Ook in Flevoland en Zeeland gaat het veel vaker mis. Dit blijkt uit het jaarlijkse fietsenonderzoek van Independer op basis van data van onder andere Rijkswaterstaat en verzekeraars.

Nu de scholen weer begonnen zijn en het op de weg drukker wordt, is het volgens Indepnder belangrijk om extra goed op te letten.Veel kinderen stappen weer op de fiets richting school. Opvallend is dat het aantal fietsongevallen het hardst stijgt in Drenthe (+22,4%), Flevoland (+19,2%) en Zeeland (+15,5%), maar dat zijn niet de plekken waar het het vaakst misgaat.

 

Relatief meeste fietsongevallen in Zuid-Holland

Wanneer het aantal ongevallen wordt afgezet tegen het aantal inwoners, blijken vooral Zuid- en Noord-Holland relatief onveilig voor fietsers. Daar gebeuren naar verhouding namelijk de meeste fietsongevallen. Het gaat hier jaarlijks om respectievelijk 15,6 en 13,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Dat aantal ligt een stuk hoger dan het landelijk gemiddelde van 11,5. Ter vergelijking: in Friesland, de meest fietsveilige provincie van Nederland, ging het in 2024 om ‘slechts’ 6,8 ongevallen met fietsers per 10.000 inwoners.

“In relatieve aantallen valt de toename vooral op in het noorden en oosten van het land, maar absolute aantallen gezien is het vooral in de drukbevolkte Randstadprovincies oppassen geblazen. Daar is de infrastructuur vaak drukker, delen scholieren en forenzen dezelfde fietsroutes en zorgt het toerisme – vooral in kustplaatsen – voor extra verkeer. Die combinatie vergroot de kans op ongelukken,” zegt verzekeringsexpert Michel Ypma van Independer.

Dit zijn de meest onveilige gemeenten om te fietsen

Binnen de provincies lopen de cijfers per gemeente nóg verder uiteen, met flinke uitschieters. Zo is Leiden al jaren de gevaarlijkste gemeente om op de fiets te stappen. Vorig jaar werden daar ruim 440 fietsongevallen geregistreerd, goed voor bijna 34 incidenten per 10.000 inwoners. Dit is bijna drie keer zoveel als het landelijk gemiddelde. Ook in studentenstad Delft, en de kustgemeenten Wassenaar en Noordwijk is het oppassen geblazen. De top 10 minst fietsveilige gemeenten van ons land:

  1. Leiden (Zuid-Holland): 33,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  2. Wassenaar (Zuid-Holland): 33,6 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  3. Noordwijk (Zuid-Holland): 24,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  4. Bergen (Noord-Holland): 22,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  5. Westland (Zuid-Holland): 22,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  6. Den Haag (Zuid-Holland): 22,4 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  7. Oegstgeest (Zuid-Holland): 21,6 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  8. Lisse (Zuid-Holland): 21,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  9. Delft (Zuid-Holland): 21 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  10. Alkmaar (Noord-Holland): 19,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners

Benieuwd hoe veilig de fietspaden zijn in jouw gemeente? Check dan de onderzoekspagina https://www.independer.nl/autoverzekering/info/onderzoek/fietsongevallen-2025

Ongevallen met fatbikes stijgen sterk

In 2024 waren er ten minste 634 ongevallen waar een fatbike bij betrokken was. In 2023 werden er nog ‘maar’ 112 fatbike-ongevallen geregistreerd. Dat is ruim vijf keer zoveel. Van alle ongevallen met een elektrische fiets was zelfs 45,8% met een fatbike. Dus bijna de helft van alle elektrische fietsongevallen. Ook zijn elektrische fietsen en zeker fatbikes, gewilde objecten om te stelen. “Voor sommige elektrische fietsen zoals fatbikes wordt het ook lastiger om je te verzekeren tegen diefstal. Al zijn er nog wel een aantal partijen die dit wel doen. Omdat het aantal diefstallen fors is gestegen, kunnen deze verzekeringen kostbaar zijn. Ook zijn er grote verschillen in voorwaarden en vergoedingen. Maak dus een goede vergelijking”, zegt Independer-expert Ypma.

Vaak is er een auto betrokken bij een fietsongeval

Bij veel fietsongevallen is een auto betrokken. Gemiddeld gaat het om 57,1% van de incidenten. In sommige provincies ligt dit percentage veel hoger. Zo gaat het in Limburg zelfs om 69,2% van de incidenten. Ook in Noord-Brabant (61,9%) en Friesland (64,7%) worden naar verhouding veel fietsers aangereden door automobilisten. “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals bijvoorbeeld een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt in Nederland wettelijk extra beschermd”, aldus verzekeringsexpert Michel Ypma van Independer.