Nu toezichthouders, investeerders en klanten steeds kritischer worden, worden maritieme verzekeraars opgeroepen om meer inzicht te krijgen in moderne slavernij en dwangarbeid in de maritieme en uitgebreide wereldwijde toeleveringsketens.
In een nieuw informatiedocument, gepubliceerd door de International Union of Marine Insurance (IUMI), wordt gewezen op de toenemende reputatieschade en juridische risico’s voor verzekeraars die activiteiten verzekeren die verband houden met uitbuitende arbeidspraktijken. Hoewel verzekeraars niet direct betrokken zijn bij operationele misstanden, kunnen ze indirect en onbewust onethische praktijken mogelijk maken als due diligence ontbreekt.
“Moderne slavernij treft naar schatting 28 miljoen mensen”, zegt Lars Lange, secretaris-generaal van de IUMI. “Transportverzekeraars moeten zich bewust zijn van de mogelijke gevolgen van het verzekeren van onethische klanten en overwegen om ethische acceptatiepraktijken te integreren om verantwoord zakendoen te ondersteunen.”
Het document meldt dat moderne slavernij – waaronder dwangarbeid, mensenhandel en uitbuitende werving – invloed heeft op een reeks industrieën die banden hebben met maritieme verzekeringen, van visserij en scheepvaart tot textiel, landbouw en productie. Sectoren zoals de verre zeevisserij, kledingproductie en de maritieme industrie/zeevaart worden als bijzonder risicovol beschouwd.
De belangrijkste aanbevelingen voor maritieme verzekeraars zijn:
– Het uitvoeren van gedegen due diligence tijdens acceptatieprocessen.
– Duidelijk ESG-beleid implementeren dat mensenrechten aanpakt.
– Samenwerken met alle belanghebbenden om de transparantie in maritieme toeleveringsketens te verbeteren.
Recente zaken, waaronder rechtszaken tegen grote vis-, schaal- en schelpdierbedrijven en landbouwbedrijven, onderstrepen de toenemende juridische risico’s voor bedrijven die medeplichtig zijn aan dwangarbeid. Wetgevende maatregelen zoals de EU Corporate Sustainability Due Diligence Directive en de UK Modern Slavery Act houden bedrijven en hun financiers in toenemende mate verantwoordelijk.Helaas is de maritieme sector een voortdurend slachtoffer, waar het achterlaten van zeevarenden en het weigeren van walverlof toenemen. De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) meldt een recordaantal gevallen van achterlating in 2024.
“Verzekeraars staan één stap verwijderd van deze operaties en het is belangrijk om te erkennen dat ze vaak te maken hebben met praktische beperkingen bij het opsporen van deze misstanden, gezien hun indirecte rol en de complexiteit van wereldwijde toeleveringsketens”, aldus Lars Lange. “Transportverzekeraars moeten echter zoveel mogelijk een proactieve houding aannemen – niet alleen om hun reputatie te beschermen, maar ook om de verzekeringssector op één lijn te brengen met de wereldwijde mensenrechtennormen.”
Nu de ESG-verwachtingen toenemen, worden maritieme verzekeraars aangemoedigd om deel te nemen aan discussies binnen de sector en hun raamwerken te versterken om medeplichtigheid aan moderne slavernij te voorkomen.
Het document kan worden gedownload van https://iumi.com/category/position-papers/