Achmea halfjaarresultaten 2025:  Commerciële groei en sterke performance verhogen operationeel resultaat naar € 567 miljoen

Achmea heeft het premievolume in de eerste helft van dit jaar met 12% zien toenemen naar € 24,6 miljard door groei bij Schade & Inkomen, Zorg Nederland, Internationaal en een grote pensioen buy-out. Het operationeel resultaat liep met 31% op naar € 567 miljoen  dankzij sterke prestaties bij dezelfde onderdelen en ondanks uitdagende marktomstandigheden bedroeg  het netto-resultaat € 383 miljoen,

Bianca Tetteroo, voorzitter Raad van Bestuur: “We zijn 2025 goed begonnen. De klanttevredenheid over onze producten en klantbediening blijft hoog, we groeien verder en boeken goede financiële resultaten. Onderliggend waren de ontwikkelingen op de financiële markten minder gunstig dan in de eerste helft van 2024. De impact hiervan op onze positie en beleggingsopbrengsten bleef echter beperkt. We liggen op koers om onze strategische en financiële doelstellingen voor 2025 te behalen. In het vierde kwartaal presenteren we onze nieuwe doelstellingen voor 2030.”

 Sterke resultaten’

Het operationeel resultaat bij Schade & Inkomen steeg naar € 220 miljoen (H1 2024: € 118 miljoen) door premiegroei en lagere schadelasten, mede door het uitblijven van grote weersgerelateerde schades. De klanttevredenheid in dit segment bleef onverminderd hoog. We slagen erin klanten aan ons te binden en verder te groeien, onder andere door groei in het bancaire distributiekanaal van Rabobank en sterke digitale klantbediening. Datzelfde geldt voor Zorg Nederland met 5,4 miljoen klanten.

Het operationeel resultaat bij Zorg steeg naar € 220 miljoen (H1 2024: € 167 miljoen) door premiegroei, hogere vereveningsbijdrages en lager dan verwachte zorgkosten. Bij Internationaal steeg het resultaat naar € 40 miljoen (H1 2024: € 17 miljoen) dankzij goede resultaten van onze Turkse en Slowaakse verzekeringsactiviteiten. Bij Pensioen & Leven Nederland daalde het resultaat naar € 131 miljoen (H1 2024: € 157 miljoen) vooral door lagere beleggingsopbrengsten als gevolg van de rente- en spreadontwikkelingen. Bij Oudedagsvoorzieningen was het operationeel resultaat € 11 miljoen (H1 2024: € 41 miljoen), onder meer door een gedaalde rentemarge bij Achmea Bank.

Ondanks eenmalige posten realiseerden we met € 383 miljoen ook een goed nettoresultaat. We namen een reservering van € 175 miljoen voor de afbouw van de pensioenuitvoering voor externe klanten bij Achmea Pensioenservices. Daarnaast is er een eenmalige impact vanuit de eerder aangekondigde pensioen buy-out. Dat is het resultaat van de boekhoudkundige verwerking van de transactie volgens de IFRS-rapportagestandaarden. Deze eerste buy-out sluit aan bij het aangekondigde strategische partnerschap met Sixth Street. Hiermee verwachten we op termijn een jaarlijkse toename van € 100 miljoen in de kapitaalgeneratie bij Pensioen & Leven te realiseren. Onze solvabiliteit blijft solide en stijgt naar 184% en onze Operational Free Capital Generation (OFCG) ligt met € 329 miljoen in lijn met onze ambitie.

Het premievolume steeg sterk naar € 24,6 miljard (+12%) door groei bij Schade & Inkomen, Zorg Nederland en Internationaal, en wordt gedreven door een stijgend aantal klanten en premiestijgingen als gevolg van inflatie.Daarnaast groeiden we in premievolume door een grote pensioen buy-out. Internationaal groeide het premievolume tot € 1,1 miljard (+6%). Eerder dit jaar startten we met het aanbieden van online autoverzekeringen in Spanje en Roemenië. In beide landen hebben we inmiddels de eerste klanten verwelkomd. In mei kondigden we onze eerste pensioen buy-out aan. We namen € 1,5 miljard aan pensioenverplichtingen over van FrieslandCampina. Samen met onze beoogde partner Sixth Street zijn we goed gepositioneerd voor verdere groei in de buy-out markt. We verwachten in de tweede helft van dit jaar de closing van hun deelname in onze pensioen- en levenactiviteiten te kunnen aankondigen.

Artificial Intelligence als groeiversneller

Het toepassen van artificial intelligence is een belangrijk onderdeel van onze strategie en ondersteunt onze groeiplannen. De volgende generatie AI-technologieën biedt veel mogelijkheden om onze klanten nog beter te bedienen en onze collega’s te ondersteunen in hun werk. Met de eerder ingezette rationalisatie van de IT-systemen en de vrijwel afgeronde migratie naar de cloud, leggen we de basis om nog meer in te zetten op het gebruik van AI en onze klantbediening verder te verbeteren. Ter ondersteuning hiervan stellen we AchmeaGPT en Copilot ter beschikking aan al onze medewerkers.

 

Achmea: “Met onze klimaatdoelen liggen we op koers. In de update van ons klimaattransitieplan beschrijven we de voortgang in detail en lichten we toe dat we gerichter inzetten op klimaatadaptatie en engagement-gesprekken met klanten. Ook op andere manieren werken we aan maatschappelijke impact, vaak samen met Vereniging Achmea. Zilveren Kruis speelde een voortrekkersrol in het recent afgesloten Integraal Zorgakkoord met alle partijen in de zorg en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Dit akkoord is goed voor onze klanten en zorgaanbieders en ondersteunt onder andere het sneller verkrijgen van toegang tot de zorg en het beperken van wachtlijsten. In maart ondertekenden we het afsprakenkader ‘Sociaal Incasseren’, een initiatief van SchuldenlabNL en de Nationale Coalitie Financiële Gezondheid. Met jaarlijks meer dan 100 miljoen incasso’s staat het vroegtijdig signaleren en voorkomen van schulden hoog op onze agenda. Daarnaast zijn we met Zilveren Kruis een bewustwordingscampagne gestart om de mentale weerbaarheid van jongeren te vergroten. Dit doen we samen met partners, waaronder voetbalbond KNVB met wie we een vijfjarig strategisch partnerschap hebben gesloten om mentale problemen op en rond het voetbalveld bespreekbaar te maken.

 

RESULTATEN                                             H1 2025                     H1 2024                   ∆

Operationeel resultaat excl Zorg Nl         347                             266                             30%

Zorg Nederland                                           220                             167                             32%

waarvan basiszorgverzekering                  163                             113                              44%

waarvan aanvullende zorgverz                   57                               54                                6%

 

Operationeel resultaat incl Zorg              567                             433                             31%

Niet-operationeel resultaat                      -149                             153                           -197%

Resultaat voor belasting                            418                            586                            -29%

Vennootschapsbelasting                              35                               93                           -62%

Nettoresultaat                                              383                           493                           -22%

 

Bruto geschreven premies                    24.628                        21.953                            12%

 

Oudedagsvoorziening                                274                              277                              -1%

 

Bruto bedrijfskosten                                 1.339                           1.246                                7%

Waarvan gerelateerd aan

niet-verzekeringsactiviteiten                    453                               415                                 9%