Chief Financial Officers (CFO’s) hebben hun aanpak van Artificial Intelligence (AI) volgens een onderzoek van Salesforce fundamenteel veranderd. Waar ze vroeger voorzichtig omgingen met uitgaven, investeren ze nu strategisch in AI. Ze zetten AI niet alleen in voor kostenbesparing, maar beschouwen het ook als een cruciale motor voor omzetgroei op lange termijn.
In 2020 gaf maar liefst 70% van de 261 wereldwijd ondervraagde CFO’s aan dat hun AI-strategie conservatief was. Nu is dat percentage gedaald naar slechts 4%. Deze snelle omslag laat zien dat financiële leiders overal erkennen dat AI geen opkomende technologie meer is, maar een cruciale tool voor het verbeteren van de efficiëntie, het optimaliseren van operaties en voor langetermijngroei.
Aan de basis van deze verandering ligt volgens het onderzoek een nieuwe denkwijze van CFO’s over de ROI van investeringen in technologie. Meer dan de helft (61%) van de CFO’s zegt dat AI agents, die in staat zijn om taken autonoom uit te voeren, ertoe leiden dat ze ROI op een andere manier evalueren. In plaats van het succes van investeringen met klassieke parameters te berekenen, kijken ze naar een groter aantal bedrijfsresultaten.
“De introductie van digitale arbeid is niet zomaar een technische upgrade, maar een bepalende en strategische verschuiving voor CFO’s”, zegt Robin Washington, President en Chief Operational & Financial Officer bij Salesforce. “Met AI-agents transformeren we niet alleen businessmodellen, maar hervormen we ook de volledige scope van de rol van een CFO. Dit vraagt om een nieuwe mindset naarmate nu de rol zich uitbreidt van financiële beheerders naar architecten van de bedrijfswaarde van agentic AI.”
Vorig jaar stond 65% van de CFO’s onder druk om de ROI van technologische investeringen te versnellen. Nu erkennen zij dat de waarde van AI niet alleen draait om kostenbesparing op de korte termijn, maar ook om bedrijfsresultaten op de lange termijn. Denk aan omzetgroei, productiviteitswinst en betere besluitvorming. Allemaal zaken die AI agents kunnen verbeteren.
“De ROI van oudere technologie hangt vaak af van onmiddellijke, meetbare resultaten”, zegt een van de respondenten van de CFO-survey. “Het rendement van AI bouwt zich daarentegen vaak op lange termijn op via een onafgebroken proces en nieuwe bedrijfsmodellen.”
De cijfers:
Meer CFO’s stappen over van conservatieve naar agressieve AI-strategieën
- Vijf jaar geleden hield 70% van de CFO’s vast aan een conservatieve AI-strategie. Twee jaar geleden was dat nog 43%.
- Nu hanteert slechts 4% van de CFO’s een conservatieve AI-strategie, terwijl een derde een agressieve aanpak heeft gekozen.
CFO’s besteden een kwart van hun AI-budget aan agentic AI, wat hun kijk op uitgaven ingrijpend verandert.
- Terwijl CFO’s in januari 2025 nog geen duidelijk standpunt hadden over de kosten van AI in verhouding tot de risico’s (zij richtten zich op gemiddelde investeringen en risico’s), is dat nu volledig veranderd.
- Gemiddeld geven CFO’s aan dat zij 25% van hun huidige totale AI-budget inzetten voor AI agents.
- 61% van de CFO’s zegt dat AI agents/digitale arbeid van cruciaal belang zijn en dat ook zullen blijven, om in het huidige economische klimaat concurrerend te blijven.
- 64% stelt dat AI agents/digitale arbeid hun perspectief veranderen over hoe het bedrijf geld uitgeeft.
- Meer dan een derde (35%) vindt dat AI een risicovollere benadering vraagt bij investeringen in technologie.
CFO’s omarmen AI als strategische partner
- 78% van de CFO’s maakt steeds meer gebruik van AI om bedrijfsbeslissingen te nemen.
- Drie taken die CFO’s het meest aan AI agents overlaten, zijn risicobeoordelingen (74%), financiële forecasting (58%) en uitgavenbeheer (54%).
Agentic AI verandert de manier waarop CFO’s de ROI evalueren. Zij gaan verder dan de klassieke parameters en kijken naar een breder scala aan bedrijfsresultaten
- 61% van de CFO’s geeft aan dat AI agents hun beoordeling van ROI beïnvloeden.
- Dankzij de introductie van agents zijn de belangrijkste factoren voor de beoordeling van de ROI van AI uitgebreid. Ze omvatten ook directe besparing en korte termijnvoordelen:
- Kostenbesparing, verbeteringen op het gebied van risico en compliance, en omzetgroei (gedeeld #1).
- Verbeteringen in productiviteit of efficiëntie (#2)
- Betere besluitvorming (#3)
- CFO’s zien AI ook als een waardevolle manier om hun ROI te waarborgen dankzij betere financiële controle.
- Voor CFO’s vraagt het herdefiniëren van de ROI om een verschuiving in mindset van kortetermijnsucces naar langetermijnresultaten.
- De twee belangrijkste zorgen die CFO’s ‘s nachts wakker houden over hun AI-strategie zijn bedreigingen op het gebied van security en privacy (66%) en de lange tijd tot rendement (56%).