Minder aan- en afvoer goederen zeehavens, vooral minder steenkool en gas

De aan- en afvoer van goederen in Nederlandse zeehavens is in 2024 met 1,1% gedaald tot 577 miljoen ton. Er werden zowel minder goederen gelost als geladen dan een jaar eerder. Dit kwam onder andere doordat de aanvoer van natte bulkgoederen, zoals olie, daalde met 3,1%. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.
In 2024 werd 395 miljoen ton aan goederen aangevoerd, een daling van 1,3% ten opzichte van 2023. De afvoer van goederen naar het buitenland daalde met 0,5% tot 182 miljoen ton.In bijna alle havens werden minder goederen overgeslagen (goederen die van een schip op de wal worden gelost of van af de wal op een schip worden geladen). In de haven van Rotterdam, waar 78% van alle goederen worden overgeslagen, werden 0,8% minder goederen overgeslagen. Ook in de havens van Amsterdam en Groningen daalde de overslag. Alleen in de North Sea Ports (Vlissingen en Terneuzen) nam dit toe.
Minder droge en natte bulkproducten aangevoerd
De aanvoer van bijna alle soorten goederen nam af ten opzichte van een jaar eerder. Vooral de aanvoer van natte bulkgoederen, waaronder aardolie(producten) en vloeibaar gas, daalde met 3,1%. Er werden 1,6% minder aardolie en aardolieproducten aangevoerd. Vanuit de Verenigde Staten, waar deze goederen het vaakst vandaan komen, nam de aanvoer met 12,2% toe. De aanvoer uit het Verenigd Koninkrijk, de op een na grootste leverancier, daalde met 9,9%.De aanvoer van vloeibaar gas daalde met 12,4%. Het grootste deel van deze goederen, 66,2%, kwam in 2024 uit de Verenigde Staten.

Aan- en afvoer goederen zeevaart
Verschijningsvorm 2024 (mln ton) 2023 (mln ton)
Aanvoer
Natte bulkgoederen 188,8 194,8
Droge bulkgoederen 108,4 109,1
Goederen in containers 74,4 71,8
Roro¹⁾ 13,9 14,3
Stukgoederen/
overig/onbekend
9,3 10,2
Afvoer
Natte bulkgoederen 65,9 69,9
Droge bulkgoederen 23,2 20,8
Goederen in containers 60,8 60,0
RoRo¹⁾ 24,1 24,1
Stukgoederen/
overig/onbekend
7,9 8,0
1)RoRo = (Roll-on Roll-off) Laden of lossen via de scheepsdeuren of -hellingen met een verrijdbaar vervoermiddel.

 

Ook de aanvoer van droge bulkgoederen, zoals steenkool en ertsen, nam af (met 0,6 procent). De meeste droge bulkgoederen kwamen uit Brazilië en Canada, terwijl de Verenigde Staten voor de aanvoer van deze goederen daalde van de tweede naar de vijfde plek. Vanuit de Verenigde Staten werden met name minder steenkool (-25,1 procent) en minder landbouwproducten aangevoerd (-7,7 procent).

 

Aanvoer bulkgoederen zeevaart, 2024
Goederensoort Verandering (% verandering t.o.v. een jaar eerder)
Natte bulkgoederen
Aardolieproducten 4,8
Aardolie -5,4
Overige natte bulkgoederen -7,2
Vloeibaar gas -12,4
Droge bulkgoederen
Overige droge bulkgoederen 14,3
Ertsen 5,4
Landbouwproducten 2,4
Steenkool -17,8

 

Ook bij de afvoer van goederen uit Nederland daalden vooral de natte bulkgoederen (met 5,7%), terwijl de afvoer van droge bulkgoederen en goederen in containers toenam; met respectievelijk 11,9 en 1,3%.

In 2024 werden wel meer goederen in containers gelost in de Nederlandse zeehavens. Het gewicht van deze goederen steeg met 3,5% en het aantal containers (in TEU) steeg met 4,1%%. Bijna 30% van de goederen in containers kwam uit China, 8,3% meer dan een jaar eerder.<

Meeste goederen uit Verenigde Staten

Uit de Verenigde Staten werd 4,7% minder aangevoerd dan in 2023. Maar met 55,8 miljoen ton komt toch het grootste aandeel van de goederen daarvandaan (14,1%). Dit bestaat vooral uit aardolie en vloeibaar aardgas. In 2022 kwamen de meeste goederen nog uit Rusland. Door extra EU-sancties vanaf december 2022 op aardolie, aardolieproducten en steenkool vanuit Rusland, veranderde dat. In 2024 kwam nog maar 3,2 <% an de goederen uit Rusland.

 

Top 5 landen aanvoer via de zeevaart, 2024
Land Natte bulkgoederen (mln ton) Droge bulkgoederen (mln ton) Goederen in containers (mln ton) RoRo1) (mln ton) Stukgoederen/overig/onbekend (mln ton)
Verenigde Staten 42,0 10,3 2,6 0,0 0,8
Verenigd Koninkrijk 20,2 4,0 3,9 12,0 0,7
Noorwegen 13,7 10,9 1,9 0,1 1,3
Brazilië 7,2 16,7 2,4 0,0 0,4
China 1,7 1,4 21,7 0,0 0,4
1)RoRo = (Roll-on Roll-off) Laden of lossen via de scheepsdeuren of -hellingen met een verrijdbaar vervoermiddel.

 

Na de Verenigde Staten kwamen de meeste geloste goederen in 2024, net zoals in 2023, uit het Verenigd Koninkrijk (veel aardolie(-producten) en containergoederen), Noorwegen (veel aardolie en natuursteen), Brazilië (veel ijzererts en aardolie) en China (veel elektronische onderdelen en chemische basisstoffen).