Nieuw wereldwijd onderzoek van Vultr onderstreept dat AI-koplopers beter presteren door investeringen en multi-model strategieën.Uit het onderzoek blijkt dat 87–91% van de bedrijven die AI inzetten al meetbare verbeteringen rapporteren in klanttevredenheid, inkomsten en marktaandeel. De businesscase om sneller te investeren in AI was nog nooit zo overtuigend. |
Het particuliere cloudcomputingplatform Vultr onderzocht voor zijn AI Maturity Report: Navigating the Path to AI Success 2.000 AI-beslissers uit 12 landen, waaronder Nederland. De uitkosten laten volgens het bedrijf zien hoe AI-volwassen organisaties beter presteren dan concurrenten op het gebied van omzetgroei, marktaandeel en innovatie. Het rapport van vorig jaar toonde het verband tussen modeldiversiteit en AI-volwassenheid aan. In het verlengde daarvan, blijkt nu dat organisaties multi-model strategieën versneld inzetten om hun concurrentievoordeel te vergroten. Hieronder de belangrijkste bevindingen uit het rapport.
“AI-volwassenheid is geen toekomstbeeld meer, maar een noodzakelijke voorwaarde om koploper te blijven,” zegt Kevin Cochrane, CMO van Vultr. “Organisaties in het meest volwassen stadium stellen nieuwe normen en boeken aantoonbaar betere resultaten.” AI ingebed in bedrijfsprocessen AI breidt zich razendsnel uit naar meer functies binnen organisaties. Naar verwachting gebruikt wereldwijd 80% van de bedrijven AI in de komende twee jaar steeds breder. Vooral multi-model strategieën en gebruik van meerdere cloudproviders blijken belangrijk voor flexibiliteit, compliance en innovatie. “AI is inmiddels een duidelijk onderscheidend vermogen,” zegt Cochrane. “Wie nu investeert in een open, veilige AI-infrastructuur, bouwt aan een voorsprong die jarenlang voordeel oplevert.” |