Coöperatie Univé zet een nieuwe, unieke AI-oplossing in bij het behandelen van autoschades. Met de Univé SchadeCheck kunnen autoverzekerden eenvoudig, snel en op basis van betrouwbare informatie zelf bepalen of het claimen van een kleine schade opweegt tegen het eventuele verlies aan premiekorting. “Informatie aanleveren via e-mail en veelvoudig contact met schadebehandelaars en -herstellers is niet meer nodig,” aldus Marco Nanne, directeur van Univé Schade. “Dankzij AI weten onze verzekerden binnen tien minuten precies waar ze aan toe zijn.”
Frustratie bij afhandeling kleine schades
Een paaltje niet gezien of iets te zelfverzekerd gefileparkeerd? Een ongeluk zit in een klein hoekje en het oplopen van kleine schades overkomt jaarlijks duizenden automobilisten. Veel mensen besluiten na enige twijfel toch een schade te claimen bij hun verzekeraar, om er na meervoudig overleg en informatie-uitwisseling achter te komen dat het verlies aan premiekorting nadeliger is dan het schadeherstel voor eigen rekening nemen. “Frustrerend voor zowel de verzekerde als onze schadebehandelaar,” zegt Nanne. “Beiden steken veel tijd en energie in een schadebehandeling die dan uiteindelijk niet wordt afgerond.”
Sneller en efficiënter beslissen
Om verzekerden sneller te helpen en de tijd van schadebehandelaars doeltreffender in te zetten, ontwikkelde Univé in samenwerking met data- en softwarebedrijf Solera de Univé SchadeCheck. “Door enkele foto’s van de schade te uploaden in onze Univé App kan de AI dankzij de Intelligent Estimation-technologie een nauwkeurige inschatting van de reparatiekosten zorgen én inzicht geven in de gevolgen voor hun premie,” legt Nanne uit. “Verzekerden kunnen vervolgens zelfstandig en goed geïnformeerd beslissen of het melden van de schade zinvol lijkt, of dat het voor eigen rekening nemen van herstelkosten gunstiger is.”
Jaarlijks 2000 schadeclaims ingetrokken
De SchadeCheck is niet alleen bedoeld voor nieuwe schades; ook bij bestaande schades helpt de tool verzekerden een weloverwogen afweging te maken. Voorlopig richt de functie zich op eenzijdige cascoschades zonder letsel, waarvan Univé jaarlijks zo’n 10.000 tot 15.000 meldingen ontvangt. Volgens Nanne trekken jaarlijks bijna 2.000 verzekerden hun schadeclaim weer in, omdat ze pas na melding of herstel ontdekken dat het financieel voordeliger was om de schade zelf te betalen. “Met de Univé SchadeCheck geven we onze leden dit inzicht eenvoudig vooraf, wat teleurstelling achteraf en onnodige administratieve lasten voor Univé voorkomt.”
‘Revolutionaire potentie’
“Met de lancering van de Univé SchadeCheck is Univé de eerste schadeverzekeraar in Nederland die een combinatie tussen fototechniek en AI-technologie inzet bij de beoordeling en afhandeling van schades,” zegt Nanne, die in kunstmatige intelligentie een “revolutionaire potentie” herkent. Volgens de schadedirecteur gaat het benutten hiervan bepalend zijn voor de toekomst van bedrijven en in bijzonder verzekeraars. “Waar de internetrevolutie informatie toegankelijk maakte, stelt AI ons in staat die informatie slim te verwerken en direct om te zetten in acties en voorspellingen.”
‘Volop experimenteren met AI’
“Bij Univé experimenteren we volop met AI om processen zoals risicobeoordeling, klantcommunicatie, preventie, service en fraudedetectie te versnellen, kosten te verlagen en risico’s beter te beheersen,” vervolgt Nanne. “Hoewel over AI soms de vrees bestaat dat het de menselijke kant van communicatie en dienstverlening onder druk zet, zien wij bij Univé juist kansen om het tegenovergestelde te bereiken. Door onze administratieve processen efficiënter te maken, ontstaat er meer ruimte voor de persoonlijke aandacht voor onze leden, die een van de uitgangspunten is van onze coöperatie.”
foto’s Univé