Onderverzekering blijft een probleem in het Verenigd Koninkrijk nu handelstarieven dreigen

 

Ondanks inspanningen van verzekeraars en makelaars om het bewustzijn te vergroten, blijft er volgens het Britse verzekeringstaxatiebureau  Charterfields sprake van hoge niveaus van onderverzekering in alle sectoren en locaties in het Verenigd Koninkrijk.Ongeveer 88% van alle door Charterfields onderzochte bedrijfsmatige locaties was onderverzekerd. Meer dan de helft (54%) was met meer dan 25% onderverzekerd, terwijl 35% een opgegeven waarde van gebouwen had die minder dan de helft van de werkelijke herbouwkosten bedroeg. Ziekenhuizen, voedselproductie, industrie en logistiek hadden de grootste verzekeringskloof, volgens het Insurance Gap Report 2025 van het bedrijf.

De aangegeven waarden voor fabrieken, apparatuur en inventaris waren bij 77% van de locaties onderverzekerd. Bij ongeveer 41% van de locaties waren de waarden van fabrieken, apparatuur en inventaris minder dan de helft van de herstelkosten. De kunst- en cultuursector had de grootste verzekeringskloof, gevolgd door industrie, logistiek en productie, kantoren en afval.“De kloof tussen de geschatte en de aangegeven waarde zou kleiner worden, maar dat is niet gebeurd: meer dan 80% van de locaties is nog steeds onderverzekerd. Die kloof wordt niet kleiner en we zien nog steeds een aanzienlijke onderverzekering”, aldus Andrew Slevin, directeur bij Charterfields.

Veel bedrijven voeren volgens hem nog steeds geen regelmatige updates van de waarderingen uit of gebruiken de consumentenprijsindex.  Als de waarderingen niet jaarlijks worden bijgewerkt, terwijl de inflatie in de bouw ongeveer 5% per jaar bedraagt, kan dit snel oplopen en binnen een paar jaar leiden tot aanzienlijke onderverzekering, waarschuwde hij.De kwestie van onderverzekering stond hoog op de agenda van de verzekeringssector toen de inflatie in het Verenigd Koninkrijk in 2021 en 2022 een piek bereikte van ongeveer 10%, maar sindsdien is de aandacht verschoven naar andere onderwerpen, zoals cyberrisico’s, vervolgt Slevin. Nu de inflatie in het Verenigd Koninkrijk op een beter beheersbaar niveau ligt, bestaat het risico dat sommige verzekeringsnemers de dreiging van onderverzekering niet serieus nemen. Maar de gevolgen van onderverzekering zijn nu potentieel groter dan voorheen.”.

Hij vervolgt: “Wat de afgelopen twee tot drie jaar is veranderd, is dat verzekeraars zelf veel beter in staat zijn om onderverzekering te identificeren. Het risico bestaat dat ze deze tools agressiever zullen inzetten in hun claimbeheerproces, omdat ze nu in staat zijn om voor veel eigendommen in verschillende situaties de geschatte herstelkosten te identificeren en te berekenen. Dit betekent dat polishouders nu eerder in de problemen komen als ze een claim indienen en onderverzekerd zijn, omdat verzekeraars dat gemakkelijker kunnen vaststellen.”

Volgens Slevin is dit een goed moment voor verzekeringsnemers om onderverzekering aan te pakken. “Het positieve is dat de markt aan het verslappen is, waardoor polishouders de cijfers kunnen herzien zonder dat dit noodzakelijkerwijs een verhoging [van de premies] met zich meebrengt. Ze kunnen hun waarden mogelijk herzien zonder dat dit noodzakelijkerwijs een enorme stijging van de premies met zich meebrengt.”

Amerikaanse invoerheffingen kunnen de inflatie onder opwaartse druk zetten, hoewel het Verenigd Koninkrijk zou kunnen profiteren van omgeleide Chinese goederen, merkt hij op. “De recente overeenkomst van het Verenigd Koninkrijk met de EU, die tot doel heeft de bureaucratie te verminderen en het voor jonge EU-burgers gemakkelijker te maken om in het Verenigd Koninkrijk te werken, zou ook de druk op de prijzen kunnen verminderen.”

Slevin  benadrukt dat de inflatie in de bouw momenteel hoger is dan de consumentenprijsindex. “De algemene perceptie is dat de inflatie relatief laag zal blijven, maar dat is de consumenteninflatie… Over het algemeen zijn de bouwkosten met ongeveer 5% gestegen ten opzichte van vorig jaar en we zien geen tekenen dat dit op korte termijn zal afnemen. Met de Amerikaanse invoerheffingen zou er zelfs sprake kunnen zijn van enige opwaartse druk