Veel jongeren en hun ouders weten niet dat zij aansprakelijk kunnen zijn voor schade als een jongere betrokken raakt bij een verkeersongeval met een opgevoerde e-bike (ook fatbike valt hieronder). Een derde van de jongeren weet ook niet dat zij meestal niet verzekerd zijn als zij een ongeluk krijgen met een opgevoerde e-bike. Dit blijkt uit een peiling van Ipsos I&O in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
In september 2024 ging de campagne ’t kan hard gaan’ van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat van start. Deze campagne is erop gericht om jongeren en hun ouders/verzorgers te wijzen op de (financiële) risico’s van het opvoeren van e-bikes. In juni 2025 richt de campagne zich op de financiële aansprakelijkheid bij ongelukken met een opgevoerde e-bike. Zijn jongeren en ouders zich bewust van de financiële risico’s?
Jongeren krijgen opgevoerde e-bike meestal via ouders
Uit het onderzoek blijkt dat vier op de tien jongeren (39%) hun e-bikes van hun ouders/verzorgers cadeau hebben gekregen. Een klein deel daarvan is opgevoerd, meestal is dat al gedaan voordat de fiets wordt gekocht.
Ouders/verzorgers van jongeren met een e-bike zijn over het algemeen goed op de hoogte van de financiële risico’s van opgevoerde e-bikes. Het merendeel (79%) weet dat hun kind niet verzekerd is als er een ongeluk plaatsvindt met een opgevoerde e-bike en zij vinden dit ook terecht (80%). Zij denken maar zelden (9%) dat hun kind aansprakelijk gehouden kan worden voor het ongeluk en denken vooral dat zij zelf (65%) voor de kosten moeten opdraaien.
Jongeren onderschatten financiële risico’s
Een derde van de jongeren met een e-bike (34%) weet niet of zij meestal niet verzekerd zijn als zij een ongeluk krijgen met een opgevoerde e-bike. Geconfronteerd met deze informatie, geeft driekwart van hen (75%) aan dat zij hiervoor hun fiets (misschien) niet zouden laten opvoeren. Jongeren denken vooral dat de aanstichter van het ongeluk (40%) aansprakelijk gehouden wordt voor de schade. De helft van hen (53%) wist niet dat ze zelf (deels) aansprakelijk zijn als ze een ongeluk krijgen met een opgevoerde e-bike.
Delen Download het rapport
Bron: Ipsos I&O