Big Ticket, ’s werelds eerste neutrale digitale infrastructuur voor de wereldwijde zakelijke verzekeringssector, heeft een belangrijke uitbreiding van zijn platform aangekondigd naar de schade- en cyberverzekeringsmarkten, naast een sterke focus op het mogelijk maken van veilig en schaalbaar gebruik van AI in de hele sector. ‘Naarmate AI een steeds centralere rol gaat spelen bij het afsluiten van verzekeringen, het bepalen van premies en het selecteren van risico’s, is de behoefte aan hoogwaardige, betrouwbare gegevens van cruciaal belang geworden. Het platform van Big Ticket is goed gepositioneerd om deze uitdaging aan te gaan: het stelt verzekeraars en makelaars in staat om AI veilig en op grote schaal in te zetten, terwijl het ook tegemoetkomt aan de groeiende verwachtingen op het gebied van regelgeving en digitale veiligheid.”
De uitrol van de schadeverzekeringsmodule van Big Ticket is in volle gang en zal naar verwachting in de tweede helft van 2025 live gaan. Ondertussen worden cyberverzekeringsmogelijkheden versneld ontwikkeld als reactie op het toenemende bewustzijn van beveiligingslacunes in de manier waarop cybergegevens momenteel worden verwerkt, vaak via onbeveiligde spreadsheets en e-mailbijlagen. Big Ticket werkt ook actief samen met riskmanagers over de hele wereld door middel van een baanbrekend onderzoek dat is gelanceerd bij AIRMIC en wordt ondersteund door alle wereldwijde riskmanagementverenigingen, waardoor zij de kans krijgen om hun mening en zorgen over AI en de digitale toekomst van de sector te delen.
Robert Bartlett, medeoprichter en CEO van Big Ticket, verklaart: “AI is slechts zo effectief als de gegevens waaruit het leert en vandaag de dag is ongeveer 70% van de gegevens over verzekeringsrisico’s onvolledig of onbetrouwbaar. Big Ticket lost dit probleem op door gestructureerde, gevalideerde gegevens uit klantensystemen rechtstreeks aan makelaars en vervolgens aan verzekeraars te leveren. Ons doel is om verantwoordelijke, AI-gestuurde verzekeringen op grote schaal mogelijk te maken – met alle governance en controle die toezichthouders en riskmanagers eisen.”
Franck Baron, voorzitter van IFRIMA, bestuurslid van PARIMA en Chief Risk Officer bij International SOS, vult aan: “Als voorzitter van IFRIMA sta ik volledig achter innovatie die de gegevensbeveiliging versterkt, verantwoorde AI-integratie bevordert en de infrastructuur versterkt die ten grondslag ligt aan deze ontwikkelingen. Het wereldwijde onderzoek onder riskmanagers dat bij AIRMIC is gestart, is een cruciaal initiatief dat licht werpt op de prioriteiten van belangrijke verzekeringskopers op grote schaal terwijl zij zich een weg banen door het veranderende digitale landschap.”
Kritieke hiaten in cyberbeveiliging dichten
Recente ontwikkelingen op de Britse markt hebben de kwetsbaarheid van het huidige cybervernieuwingsproces onderstreept. Riskmanagers en makelaars wisselen routinematig zeer gevoelige informatie uit via onbeveiligde documenten, waardoor de cyberblootstelling juist toeneemt in het proces dat bedoeld is om deze te verminderen. Het cyberinitiatief van Big Ticket biedt controleerbare toegangscontroles voor alle marktdeelnemers.Ken Fraser, medeoprichter en president van Big Ticket: “Het is ironisch dat het afsluiten van een cyberverzekering vaak onnodige cyberrisico’s met zich meebrengt. Wij dichten die kloof. De cyberuitrol van Big Ticket maakt het proces sneller, veiliger en veel veerkrachtiger en dat is nog maar het begin.”
Schaalbaarheid van platformmogelijkheden
Nu de propertyverzekering ‘live’ is op het platform en transformatieve voordelen oplevert voor early adopters, betekent de lancering van casualty- en cyberdekking de volgende fase in de groei van Big Ticket. “Naarmate het platform groeit, zullen er mogelijkheden ontstaan om algoritmische acceptatie, kapitaaloptimalisatie en nieuwe prijsmodellen te ondersteunen – allemaal gebaseerd op betrouwbare gegevens en digitale infrastructuur van bankkwaliteit.”
Big Ticket is momenteel bezig met geavanceerde pilots met toonaangevende internationale bedrijven, waarbij gestructureerde gegevensstromen rechtstreeks uit ERP-systemen van klanten worden geïntegreerd om renewals te versnellen en de nauwkeurigheid van acceptatie te verbeteren. Het bedrijf heeft ook een vooraanstaande investeringsbank aangesteld om een strategisch initiatief te ondersteunen dat makelaars en verzekeraars in staat stelt direct in het platform te investeren.
Julia Graham, CEO van Airmic en voorzitter van de Big Ticket Advisory Board: “Big Ticket maakt de digitale toekomst van verzekeringen mogelijk. Het werk van Big Ticket op het gebied van AI, cyber en schade bouwt voort op een al indrukwekkend fundament voor onroerend goed, en we zijn verheugd om te zien hoe de volgende ontwikkelingsfase zich ontvouwt. Het platform blijft zijn potentieel bewijzen om te transformeren hoe risico’s wereldwijd worden begrepen, geprijsd en beschermd.”
Paolo Mantero, Chief Strategy Officer, Zurich Insurance Group, vult aan: “Zurich blijft Big Ticket ondersteunen als een platform dat niet alleen de operationele efficiëntie verbetert, maar ook belangrijke uitdagingen op het gebied van datakwaliteit en compliance aanpakt. De toevoeging van cyber- en schadecapaciteiten markeert een belangrijke evolutie waar onze klanten veel baat bij zullen hebben.”Christian Kanu, Chief Executive Officer bij Generali Global Corporate & Commercial: “Generali Global Corporate & Commercial is een groot voorstander van een marktbreed onafhankelijk platform dat klanten, makelaars en verzekeraars in staat stelt om kritieke blootstellinginformatie digitaal over te dragen op een efficiënte en efficiënte manier.