Verzekeringen voor bromfietsen worden steeds vaker afgesloten door personen die niet de feitelijke bestuurder zijn of die jongere medegebruikers van het voertuig onvermeld laten in de verzekeringsadministratie. Dat concludeert Univé op basis van analyse van verzekeringsaanvragen. De vermoedens van fronting zijn het sterkst bij 16-jarigen en jonge Vespa-bezitters, aldus de verzekeraar, die aankondigt strenger op te treden.
Vanwege hun beperkte ervaring in het verkeer is het schaderisico van jonge bromfietsers hoger dan bij verkeersdeelnemers met meer kilometers op de teller. Verzekeraars rekenen daarom een hogere verzekeringspremie voor deze groep. Volgens Univé lijkt een toenemend aantal jongeren te proberen de kosten te drukken door hun voertuig te laten verzekeren door een ouder persoon. Met een lager risicoprofiel zijn het vaak ouders die de polis op hun naam zetten.
‘Premieshoppen’
Univé ziet dat steeds meer jongeren tussen 16 en 22 jaar actief lijken te ‘premieshoppen’ bij het afsluiten van een bromfietsverzekering, door verschillende leeftijden te proberen om zo de voordeligste premie te vinden. Het aantal gevallen waarin Univé vaststelde dat jonge bestuurders onterecht op de polis ontbraken, steeg van 12% in 2023 naar ruim 15% in 2024. Voor het lopende jaar bestaan er bij 1 op de 5 aanvragers in deze leeftijdscategorie vermoedens van fronting.
Vooral bij 16-jarigen neemt het uitbesteden van het hogere risico sterk toe: in 2024 sloot 40% van de verzekerden die eerst als 16-jarige een premievoorstel opvroegen, uiteindelijk een polis af op een hogere leeftijd, tegen 32% een jaar eerder. Univé verwacht dat dit percentage dit jaar flink verder op zal lopen. Op basis van recente cijfers vermoedt Univé dat onder 16-jarigen in meer dan de helft van de gevallen sprake zal zijn van fronting dit jaar.
Meeste fronting bij Vespa
Op basis van merk stelde Univé in 2024 fronting het vaakst vast bij verzekeringen van Vespa. In dossiers waarin Univé daadwerkelijk fronting kon vaststellen, bleek ruim 22% van de bestuurders van het Italiaanse scootermerk in de leeftijd van 16 tot 22 jaar niet als verzekerde op de polis geregistreerd te zijn – bij 16-jarigen lag dit percentage zelfs op 52%. Vergelijkbaar is de verhouding bij Piaggio, waar 21% van de jonge bestuurders onbekend is bij de verzekeraar en onder 16-jarigen maar 44% niet geregistreerd blijkt.
‘Van fronting is sprake wanneer de feitelijke bestuurder van een bromfiets of scooter niet als verzekerde wordt opgegeven. Als dit bewust gebeurt, is dat technisch gezien een vorm van verzekeringsfraude,’ aldus Monique Anbergen, directeur van Univé Schade. Ze noemt het zorgelijk dat het aantal signalen dat op fronting wijst toeneemt, temeer omdat dit volgens haar een breder probleem is binnen de verzekeringsmarkt. ‘Ook andere verzekeraars hebben hiermee te maken.’
‘Het probleem van fronting is enerzijds dat jongere verkeersdeelnemers voor hun verzekering niet betalen voor het risico dat wel bij hun profiel hoort. Wanneer door hun veroorzaakte schade geclaimd wordt, betalen andere verzekerden daar uiteindelijk de rekening voor,’ legt Anbergen uit. ‘Dat is niet te accepteren voor een coöperatie die haar leden een zo eerlijk en voordelige mogelijke premie wil bieden.’
Om fronting tegen te gaan, past Univé haar voorwaarden aan. Eerdere maatregelen, zoals het verhogen van het eigen risico naar €1000 bij aantoonbare gevallen van fronting, bleken onvoldoende effectief. Voortaan sluit Univé schade van dekking uit als blijkt dat die is veroorzaakt door een jonge bestuurder die niet als bestuurder bij de verzekeraar zijn is geregistreerd.‘We raden klanten aan hun polisgegevens goed te controleren en waar nodig aan te passen als gegevens ontbreken van jeugdige bestuurders die mogelijk gebruik maken van de bromfiets of scooter waar de verzekering voor is afgesloten,’ zegt Anbergen. ‘Als jonge bestuurders niet zijn aangemeld en toch schade veroorzaken, dan wordt die schade niet vergoed. De financiële gevolgen kunnen dan aanzienlijk groter uitvallen dan de eerder bespaarde premie.’