Steeds meer bedrijven ontdekken de voordelen van AI voor het analyseren van bedrijfsdata, maar een belangrijke voorwaarde wordt nog weleens onderschat: goede datakwaliteit. Een kwart van de bedrijven (25%) erkent tekortkomingen in de kwaliteit van hun data. Dat komt naar voren uit onderzoek van IT-dienstverlener Info Support onder meer dan 400 IT-managers naar de staat van AI-adoptie in het bedrijfsleven.
In 2025 meer focus op data-analyse Kwaliteit van data blijft uitdaging |
|
Niels Naglé, Area Lead Data & AI bij Info Support, licht toe: “Het baart me zorgen dat data-analyse een van de meest gebruikte toepassingen van AI is, terwijl bijna een kwart (23%) de kwaliteit van data als een uitdaging ziet. Hoge datakwaliteit is de basis voor verantwoord AI-gebruik.”
Datakwaliteitsbeleid als hulpmiddel
Veel bedrijven weten niet waar te beginnen wanneer ze de datakwaliteit willen verbeteren. Het is een proces dat continue aandacht en monitoring vereist. Tegelijkertijd moeten bedrijven zich niet laten tegenhouden door data die mogelijk nog niet 100 procent op orde is. Juist door AI-projecten of pilots te starten, kun je tekortkomingen in de data ontdekken en stap voor stap verbeteren. Daarbij helpt een datakwaliteitsbeleid om verantwoord datagebruik te waarborgen en tegelijkertijd ruimte te geven aan innovatie.
Veilig en verantwoord AI-gebruik
Datakwaliteit is echter niet het enige aandachtspunt bij de inzet van AI. Met de snelle opkomst van AI groeit ook de bezorgdheid over ethische vraagstukken en veiligheid. Nieuwe regelgeving, zoals de EU AI Act, verplicht bedrijven om ethische kaders te stellen en maatregelen te treffen voor verantwoord AI-gebruik. Uit het onderzoek blijkt dat veel bedrijven hier nog niet op zijn voorbereid:
|
Het is belangrijk dat ethische principes vanaf het begin in een AI-strategie worden verankerd, ziet Niels Naglé. “Een ethisch kader is onmisbaar, ook al staat de toepassing van AI in jouw organisatie nog in de kinderschoenen. In dit ethisch kader leg je richtlijnen en principes over AI-gebruik vast, die je vervolgens onder de aandacht brengt bij medewerkers.” |