Aon plc heeft zijn Client Trends 2025 rapport uitgebracht, met nieuwe inzichten over de onderlinge verbondenheid van vier megatrends – Trade, Technology, Weather en Workforce – die complexiteit, volatiliteit en onzekerheid voor het bedrijfsleven en de samenleving veroorzaken.
“De megatrends Handel, Technologie, Weer en Werkgelegenheid creëren ongekende uitdagingen voor bedrijfsleiders, die het risico lopen verlamd te raken als er dringend actie moet worden ondernomen”, zegt Greg Case, president en CEO van Aon. “De onderlinge verbondenheid van deze trends betekent dat leiders toegang moeten hebben tot geïntegreerde gegevens en analyses, mogelijkheden en expertise om effectief te kunnen reageren op steeds meer verbonden risico- en personeelskwesties.”
Het rapport Client Trends 2025 van Aon maakt gebruik van de expertise van het bedrijf op het gebied van risicokapitaal en menselijk kapitaal om een frisse kijk te bieden op hoe deze trends elkaar kruisen en invloed hebben op de besluitvorming. De analyse kijkt naar specifieke verbindingspunten tussen de trends, waaronder met:
- Handel en technologie: Het snijvlak van technologie en handel stimuleert innovatie die de broodnodige efficiëntie in wereldwijde toeleveringsketens zal opleveren. Nieuwe technologie brengt echter aanzienlijke risico’s met zich mee die goed beheerd moeten worden. Kunstmatige intelligentie (AI) speelt een cruciale rol bij het begeleiden van de wereldwijde handel door steeds complexere regelgeving, handelswetten, privacyregels en bedreigingen van cyberaanvallen en mogelijke wereldwijde handelsoorlogen.
- Technologie en personeel: De integratie van AI in human resources-functies zorgt voor een nieuwe invulling van functies en vaardigheidseisen in verschillende sectoren. Organisaties maken steeds meer gebruik van AI om processen zoals talentacquisitie en werknemersbetrokkenheid te optimaliseren. Deze verschuiving verbetert niet alleen de efficiëntie, maar richt zich ook op het bijscholen van werknemers om naast AI te kunnen werken. Bedrijven die munt willen slaan uit deze transformatie, ontwikkelen hun personeelsbestand met de nodige technische vaardigheden en houden kritisch menselijk toezicht om innovatie en effectieve besluitvorming te stimuleren.
- Weer en personeelsbestand: Extreme weersomstandigheden komen steeds vaker voor en zijn steeds kostbaarder. Volgens het rapport 2025 Climate and Catastrophe Insight van Aon bedroegen de wereldwijde economische schades in 2024 $ 368 miljard. Tegelijkertijd maken werkgevers zich meer dan ooit zorgen over het welzijn, het behoud en de productiviteit van hun werknemers. Werknemers die buiten werken lopen gezondheidsrisico’s door hittegolven, gevolgen voor de luchtkwaliteit door bosbranden en nog veel meer. Weersomstandigheden kunnen niet alleen de fysieke gezondheid van werknemers beïnvloeden, maar ook hun emotionele en financiële welzijn.
- Weer en handel: De effecten van klimaatvolatiliteit op de wereldhandel is een ander groeiend risico. Dit werd duidelijk geïllustreerd door de ernstige overstromingen in Spanje en de gevolgen daarvan voor de auto-industrie in 2024. De overstromingen verstoorden de productie en logistiek, wat de onderlinge verbondenheid van toeleveringsketens en de financiële risico’s van extreme weersomstandigheden benadrukt. Als reactie hierop integreren klanten klimaatrisicobeoordelingen in hun strategische planning en ontwikkelen ze gediversifieerde toeleveringsketens. Door de impact van weersgerelateerde verstoringen te begrijpen en erop te anticiperen, vergroten organisaties hun veerkracht en beschermen ze hun handelsactiviteiten in een steeds onvoorspelbaardere omgeving.
Lees here.het rapport Client Trends 2025 van Aon