In maart 2025 verhoogde de VS de importheffingen op staal en aluminium naar 25%. De heffingen gelden voor alle landen en omvatten naast goederen in ruwe vorm ook bijna 300 afgeleide producten zoals onderdelen of verpakkingsmateriaal. In 2024 exporteerden bedrijven in Nederland voor 3,3 miljard euro aan staal- en aluminiumproducten die vallen onder deze invoerheffingen naar de VS. De VS is voor Nederland de op één na belangrijkste afzetmarkt van deze producten, na Duitsland. In 2024 ging het om uitvoer van aluminium(producten) met een uitvoerwaarde van 2,3 miljard euro.
Onder de invoerheffingen zijn ook heffingen die president Trump in 2018 instelde. Deze werden later opgeschort door president Biden, maar gelden nu opnieuw. Met het huidige invoerheffingenpakket op staal- en aluminium(producten) is 8,5% van de Nederlandse uitvoerwaarde naar de VS blootgesteld aan heffingen.
Uitvoerwaarde van getarifeerd staal en aluminium naar de VS, 2024* | ||||
Goederen | Aluminium 2025 1) (mld euro) | Staal 2018 2) (mld euro) | Aluminium 2018 3) (mld euro) | Staal 2025 4) (mld euro) |
Uitvoerwaarde | 2,16 | 0,88 | 0,16 | 0,05 |
29% van de blootstelling aan invoerheffingen betreft machines en -onderdelen
Nederlandse exporteurs van gespecialiseerde machines en -onderdelen worden het hardst geraakt door de (hernieuwde) invoerheffingen. In 2024 betrof de uitvoerwaarde van deze goederen naar de VS 921 miljoen euro. Luchtvaartuigen en -onderdelen zijn goed voor 16 procent van de geraakte uitvoerwaarde. Van de goederen die in 2018 ook al onder de invoerheffingen vielen, vertegenwoordigen de gewalste platte producten van staal en ijzer de grootste uitvoerwaarde; 853 miljoen euro in 2024.
Exportwaarde van getarifeerde producten van ijzer en aluminium naar de VS, 2024* | |
Goederen | Uitvoerwaarde |
Gespecialiseerde machines en -onderdelen | 930,8 |
Gewalste, platte producten van ijzer of staal | 852,5 |
Luchtvaartuigen en -onderdelen | 668,1 |
Motorvoertuigonderdelen | 154,2 |
Overig | 650,6 |