Sedgwick bespaart in UK met fraudeaanpak £ 37 miljoen voor klanten in 2024

Sedgwick meldt dat initiatieven in verband met de fraudestrategie voor claims van het bedrijf hebben geleid tot een aanzienlijke besparing van £37 miljoen in 2024.“Het beschermen van onze klanten en hun eerlijke klanten tegen de kosten van verzekeringsfraude is een niet-onderhandelbaar element bij het afhandelen van claims”, zegt Ian Carman, Director, Head of Forensic & Investigation Services voor Sedgwick in het Verenigd Koninkrijk. “Wij leggen de nadruk op het begrijpen van het steeds veranderende landschap van verzekeringsfraude en in het bijzonder de bedreigingen die uitgaan van fraudeurs die technologie gebruiken om hun economisch schadelijke activiteiten te vergemakkelijken.”

Carman voegt daaraan toe: “Onze niet aflatende inspanningen om oneerlijke claims te identificeren en aan te vechten heben opnieuw hebben geleid tot aanzienlijke besparingen voor onze verzekeraarsklanten in het Verenigd Koninkrijk. We blijven deze uitzonderlijke resultaten behalen door samenwerking binnen de sector te combineren met hoogopgeleide en altijd waakzame collega’s, aangevuld met een ecosysteem van geavanceerde antifraudetechnologieën.”

Sedgwick rapporteert een toename van frauduleuze activiteiten met steeds ingewikkelder methoden, waaronder grensoverschrijdende valse claims ondersteund door realistisch ogende valse documenten. Deze omvatten vervalste bankafschriften, instapkaarten voor vluchten, geloofwaardig ogende hologrammen en foliestrips – en zelfs overlijdensakten. “De toename in de beschikbaarheid van generatieve AI-tools heeft het makkelijker gemaakt voor potentiële fraudeurs om overtuigende valse documenten te produceren, waarschuwde Sedgwick, wat de evoluerende aard van verzekeringsfraude risico’s in alle productlijnen en regio’s benadrukt.”

Sedgwick constateert ook een toenemende vraag van multinationals, MGA’s en captives die hun fraudedetectiecapaciteiten willen versterken. “Verzekeringsfraude is een dagelijkse misdaad met ernstige financiële gevolgen”, zegt Steve Crystal, Head of Fraud and Investigation Services, International. “Dit is geen probleem zonder slachtoffers – het treft niet alleen echte klanten, maar ook het hart van wereldwijde markten. Vandaag de dag is er niet één land dat de vraag naar fraudebestrijding domineert. We zien dat er vanuit alle hoeken van de wereld vraag naar is en daarom richten we ons op het leveren van ethische, proportionele onderzoeken, overal ter wereld, om klanten te helpen bij het beheren van veranderende risico’s en om hun klanten te beschermen tegen hogere premies als gevolg van fraude.”