Tijdens een recente vergadering van het bestuur van de International Union of Marine Insurance (IUMI) werd duidelijk gemaakt dat protectionistische maatregelen niet in het belang zijn van de maritieme verzekeringsbranche. In een onderling verbonden wereldeconomie druist volgens de organisatie protectionisme in de vorm van handelstarieven in tegen de waarden van de IUMI, namelijk het waarborgen van vrije handel en het in stand houden en laten groeien van de wereldeconomie.
Lars Lange, secretaris-generaal van de IUMI, verklaart hieromtrent: “Meer handel betekent meer te verzekeren schepen en ladingen. Protectionistische maatregelen beperken de handel en hebben gevolgen voor de risico’s en verzekerde waarden voor maritieme verzekeraars. Ze zullen de bevoorradingsketens onder druk zetten, bepaalde handelsroutes onder druk zetten en de accumulatie op schepen of in havens vergroten. Dit alles draagt bij tot het algemene risicoprofiel. Als internationale vereniging zijn we bezorgd dat de escalatie van handelsoorlogen in het algemeen een ineffectieve oplossing is voor wat vaak een diepgeworteld probleem is”.
Spanningen en conflicten blijven van invloed op de vrije handel in de Zwarte Zee, de Rode Zee en de Oostzee.
In de Zwarte Zee is de situatie niet noemenswaardig veranderd sinds het uitbreken van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne en maritieme verzekeraars hebben zonder onderbreking dekking kunnen bieden aan scheepsexploitanten en ladingbelanghebbenden. Veilige scheepvaart blijft een uitdaging, hoewel de doorvaart van internationale schepen niet ernstig is verstoord. De prijzen van Oekraïense exportproducten zijn echter gestegen. Er is geen duidelijk signaal dat de dreiging op korte termijn zal verminderen.
De verbeterde stabiliteit in het Rode Zeegebied zal naar verwachting een terugkeer van de scheepvaart naar dat gebied inluiden, maar deze bevoorradingsketens zullen waarschijnlijk nog enige tijd kwetsbaar blijven. De Houthi’s waren al lang voor de huidige escalatie in oorlog en dus kunnen verzekeraars niet met zekerheid zeggen hoe de situatie zich zal ontwikkelen. Er blijft echter verzekeringsdekking beschikbaar voor scheepsexploitanten die ervoor kiezen om deze waterweg te gebruiken.
De IUMI steunt ook de vrijheid van scheepvaart in de Oostzee, waar recente kabelbreuken als gevolg van langdurig slepen met ankers voor enige spanning zorgen. Hoewel er geen adequate wetgeving is om deze kwestie aan te pakken, steunt de IUMI alle maatregelen om de onderzeese infrastructuur te beveiligen en de vrije doorvaart te waarborgen.
Het bestuur van de IUMI besprak ook de groeiende invloed van technologie op de sector en erkende het belang ervan bij het beoordelen en kwantificeren van risico’s, het verbeteren van schadepreventie en het beschermen van levens en eigendommen, en het stroomlijnen van schadeafhandeling. Verzekeraars omarmen deze verandering al en IUMI’s Data & Digitalization Forum houdt de voortgang in de gaten en informeert de markt.
Los daarvan besprak de vergadering de jaarlijkse conferentie die dit jaar van 7 tot 10 september in Singapore wordt gehouden en werd een gemeenschappelijk thema overeengekomen: “Opportunities in Charting Changing Tides”. Er zijn twee speciale workshops over de huidige geopolitieke spanningen en de impact van technologie en kunstmatige intelligentie.