PwC’s 28e CEO Survey: Voordelen klimaatvriendelijke investeringen worden langzaam zichtbaar

De klimaatvriendelijke investeringen van organisaties nemen toe en zij merken tegelijkertijd dat hun opbrengsten daardoor ook hoger worden.  Zo geven de ca 4.000 CEO’s  die hebben deelgenomen aan PwC’s 28e CEO Survey aan dat de voordelen van klimaatvriendelijke investeringen langzaam zichtbaar beginnen te worden.

In welke mate hebben klimaatvriendelijke investeringen van uw bedrijf in de​ laatste vijf jaar bijgedragen aan de toename of afname van de kosten, opbrengsten uit verkoop van goederen en diensten  en ontvangen overheidssteun?, waren enkele vragen die aan de CEO’s werden voorgelegd. Ruim een derde (36%0 van hen gaf aan dat de kosten waren toegenomen terwijl de helft ervan spreekt van een kostendaling. Exact een derde (33%)  geeft aan dat de opbrengsten uit verkoop van goederen en diensten zijn gestegen terwijl slecht 5% van een afname meldt. Tot slot heeft bijna de helft van de respondenten (23%) hierdoor meer aan overheidssteun ontvangen.

Voor Joukje Janssen, klimaatexpert bij PwC Nederland, is dat een herkenbaar beeld. “Klimaatverandering is nog steeds een topprioriteit voor CEO’s. De meeste CEO’s hebben de brede strategische voordelen van klimaatvriendelijke investeringen duidelijk voor ogen. Zij beseffen heel goed hoe belangrijk deze investeringen zijn voor de keuzes die potentiële werknemers, consumenten en – zeker niet te vergeten – investeerders maken.”

Klimaatvriendelijk investeren: per sector grote verschillen tussen bedrijven

Volgens Janssen bestaan er per sector nog wel grote verschillen tussen bedrijven. ‘”Als het om klimaatvriendelijk investeren gaat zie je in elke sector wel een paar koplopers. Daarachter een grote groep bedrijven die – grotendeels gedwongen door wetgeving – steeds meer met duurzaamheid bezig zijn. Maar dat is wel voor de lange termijn. De meeste bestuurders vinden dat toch nog lastig. Vooral omdat ze op de korte termijn al met genoeg uitdagingen worden geconfronteerd. Ondertussen moeten ze hun beleid aanpassen en hun doelen en ambities benoemen voor over vijf tot tien jaar. Zonder dat ze weten wat het ze precies gaat opleveren.”